Publicaciones del Grupo de innovación Docente - IUED

Publicaciones del Grupo de innovacion Docente

GID2016-10 | Innovative Didactic Group for Languages in Open and Blended Environments (GLOBE)

Publicaciones

2023

Sedano, B., Castrillo, M.D. y Martín Monje, E. (2023). Enseñanza y aprendizaje de lenguas con recursos digitales. Madrid: UNED. 
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2023: ranking general ICEE 5.436, posición 47 de 272 (Q1); por disciplina (Lingüística, Literatura y Filología) ICEE0.321, posición 40 de 119 (Q2).

2022

Díez-Arcón, P. y Martín-Monje, E. (2022). Fostering social language in massive online courses: The role of discussion forums and social media, en M. M. Suárez and W. El-Henawy (eds), English as a Foreign Language in a New-Found Post-Pandemic World, 271-291, Hershey, PA: IGI Global.  
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2023: Indicador de Calidad de Editoriales según los Expertos (ICEE): ranking general 79, posición 36/96; por disciplina (filología) Ranking 9, posición 40/48 IE-CSIC: valor alto.

Díez-Arcón, P., Martin-Monje, E., y Castrillo, M.D. (2022) Using MS TEAMS for online peer assessment: an innovative educational proposal. En Rossade, K. D., Janssen, J., Wood, C., y Ubachs, G.: Designing Online Assessment - Solutions that are Rigorous, Trusted, Flexible and Scalable (59-61). Maastricht, The Netherlands: EADTU

Martin-Monje, E. y Castrillo, M.D. (2022) Data-driven learning to improve writing skills in foreign languages.En Rossade, K. D., Janssen, J., Wood, C., y Ubachs, G.: Designing Online Assessment - Solutions that are Rigorous, Trusted, Flexible and Scalable (59-6).  Maastricht, The Netherlands: EADTU

Sallam, M.H., Martín-Monje, E. y Li, Y. (2022). Research trends in language MOOC studies: a systematic review of the published literature (2012-2018). Computer Assisted Language Learning, 35(4)1-28. DOI: https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1744668 
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: 2.642 (Q1, Language and Linguistics)

2021

Castrillo, MD. & Sedano, B. (2021). Joining forces towards social inclusion: Language MOOC design for refugees and migrants through the lens of Maker culture. Calico Journal. Special Issue 38.1, 79-102. 
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.278, Q1 (44 of 830: Language and Linguistics; 50 of 884: Linguistics and Language; 162 of 1254: Education)
Observaciones: Este artículo ha obtenido el premio al mejor artículo publicado en la revista CALICO en 2021.

Martín Monje, E. y Borthwick, K. (2021). (Eds.) Researching Massive Open Online Courses for language teaching and learning. ReCALL. Special Issue 33(2).
ÍNDICE DE IMPACTO: JCR 2019: 1.842 (Q1, Language and Linguistics)

Read, T. y Sedano, B., y Bárcena, E . (en prensa, 2021). Inclusive Language MOOCs. Journal of Universal Computer Science. Special Issue "Mobile, Open and SocialLanguage Learning Designs and Architectures". 
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.278, Q2 (163 of 393: Computer Science - miscellaneous)

Sedano Cuevas, B., y Read, T. (2021). The Role of Scaffolding in LMOOCs for Displaced People. Lengua y Migración/ Language and Migration, 13(2), 115-133.
 

2020

Ruiz Madrid, N. & Sedano, B. (2020). Making the most of an LMOOC for migrants and refugees in a blended learning context: the role of the pedagogical guide. In A. Rosca, A.Sevilla-Pavón & M.Orsini-Jones (Eds). Intercultural Learning in the Digital Age. Comares: Granada. 
ÍNDICE DE IMPACTO:SPI 2018: general ranking 491.00, Q1 (11 of 104); ranking by discipline 73, Q1 (14 de 55: Linguistics, Literature and Philology).

Bárcena, E., Read, T. y Sedano, B. (2020). An approximation to inclusive language in LMOOCs based on Appraisal Theory. Open Linguistics, 6, 38-67. Berlín: De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/opli-2020-0003
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.265, Q2  (253 de 830: Language and Linguistics; 285 de 884: Linguistics and Language).

Martín Monje, E. (2020). ¿Realmente podemos aprender una lengua extranjera en un curso online? En Nieto Moreno de Diezmas, E. (coord.) Mitos del aprendizaje de idiomas: Generando una opinión informada a través de la divulgación de investigaciones recientes, 67-76. Ministerio de Educación y Formación Profesional – Universidad de Castilla la Mancha
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2020: general ranking ICEE 1.866, Q2 (86 of 272); ranking by discipline ICEE 0.112, Q3 (63 of 119: Linguistics, Literature and Philology).

Read, T. y Barcena, E. 2020. Toward a Framework for Language MOOCs and Mobile Assisted Language Learning. Propósitos y Representaciones 8(1), 470. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.470.

Read, T. y Martín-Monje, E. (2020). Mobile and blended, please! Migrants and refugees' learning choices in a language MOOC. JALT CALL, 17(3), 256-276. DOI: https://doi.org/10.29140/jaltcall.v17n3.500  
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.346, Q1  (257 de 1103: Linguistics and Language).

Martínez-Huertas, J. Á., Jorge-Botana, G., Luzón, J. M., & Olmos, R. (2020). Redundancy, isomorphism, and propagative mechanisms between emotional and amodal representations of words: A computational study. Memory & Cognition, 1-16. DOI: https://doi.org/10.3758/s13421-020-01086-6
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: pendiente

Jorge-Botana, G., Olmos, R., & Luzón, J. M. (2020). Bridging the theoretical gap between semantic representation models without the pressure of a ranking: some lessons learnt from LSA. Cognitive processing, 21(1), 1-21  DOI: https://doi.org/10.1007/s10339-019-00934-x
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: pendiente

2019

Jorge-Botana, G., Olmos, R., & Luzón, J. M. (2019). Could LSA become a “Bifactor” model? Towards a model with general and group factors. Expert Systems with Applications131, 71-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2019.04.055
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: Q1

Calle-Martínez, C. y Sedano Cuevas, B. (2019) (Eds.) Technologically-Enhanced Language Learning. Argentinian Journal of Applied Linguistics, Vol. 7, No. 2, November 2019. ISSN 2314-3576 (online) http://www.faapi.org.ar/ajal/current.html
ÍNDICE DE IMPACTO: MIAR 2019: Indexado en Emerging Sources Citation Index; DOAJ; ERA; MLA - ICDS = 8.5

Calle-Martínez, C, Sedano Cuevas, García Laborda, J.  (2019) (Eds.). Language and Technology. Argentinian Journal of Applied Linguistics Vol. 7, No. 1, May 2019. ISSN 2314-3576 (online). http://www.faapi.org.ar/ajal/issues/701/V07N01.html
ÍNDICE DE IMPACTO: MIAR: Indexado en Emerging Sources Citation Index; DOAJ; ERA; MLA - ICDS = 8.5

Martín Monje, E. (2019). La creación de recursos educativos abiertos y MOOC en lenguas extranjeras. In J. Martin, M. I. Jiménez Gonzáles, A. Fernández Barrera, & C. Duée Zoghbi (Eds.), Tecnologías Integradas en la Didáctica de Lenguas Extranjeras (TIDLE) (pp. 35–44). MECD, UCLM. SPI 
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2020: general ranking ICEE 1.866, Q2 (86 of 272); ranking by discipline ICEE 0.112, Q3 (63 of 119: Linguistics, Literature and Philology).

Soláns, M. y Sedano, B. (2019). Nuevos roles en la docencia y tutorización de un MOOC integrado en la enseñanza formal. En M. C. Ortega (coord.). Libro de Actas X Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED, innovación Educativa en la era digital (pp. 225-234). Madrid: IUED, UNED ISBN: 978-84-09-15658-0. 
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2018: ranking general 106.00, Q2 (43 de 104); ranking por disciplina 19, Q3 (38 de 55: Lingüística, Literatura y Filología).

2018

Castrillo de Larreta-Azelain, M.D. y Martín Monje, E. (2018). Learning English for Professional Purposes at university and through a MOOC. A case study. En T. Read, S. Montaner-Villalba, B. Sedano Cuevas (Eds.) Technological Innovation for Specialized Linguistic Domains. Languages for Digital Lives and Cultures. Proceedings of TISLID 18. Éditions universitaires européennes, 295-306. ISBN 978-3-8417-8446-9
ÍNDICE DE IMPACTO: Incluido en el catálogo internacional de bibliotecas German National Library.

Castrillo de Larreta-Azelain, M.D., Martín Monje, E.. y Vázquez Cano, E. (2018).Guía práctica para el diseño y tutorización de MOOCs. Guía práctica para el diseño y tutorización de MOOCs. Telefónica Educación Digital.

Martín-Monje, E., Castrillo, M. D., & Mañana-Rodríguez, J. (2018). Understanding online interaction in language MOOCs through learning analytics. Computer Assisted Language Learning, 31(3), 251–272. DOI: 10.1080/09588221.2017.1378237. 
ÍNDICE DE IMPACTO: 2018 JCR: 2.018 (Q1, Language and Linguistics)

Read, T., Bárcena, E. y Sedano, B. (2018). Current Trends in MOOCs Research and Applications. En Jansen, D. y Konnings, L. (Eds). The 2018 OpenupEd Trend Report on MOOCs. Maastricht: EADTU, 10-15. 
ÍNDICE DE IMPACTO: Publicación parcialmente financiada por la Comisión Europea como parte del programa Erasmus+.

Ramos, A. y Sedano Cuevas, B. (2018). Spanish in a day NanoMOOC, a social media practice fostering social inclusion, mobility and multilingualism. En McLoughlin, L. y Villarini, A. (Eds.) E-Learning, MOOCs and Foreign Languages: Teaching and Learning: Research, Studies and Experiences/ E-Learning, MOOC e Lingue Straniere: Studi, Ricerche e Sperimentazioni (pp. 123-133). Napoli: Unior Press. 
ÍNDICE DE IMPACTO: Publicación revisada por pares ciegos

2017

Castrillo, M.D, & Mañana-Rodríguez, J. (2017). Evolución del Perfil Sociodemográfico del Participante en MOOC (2013-2016): Estudio de un Caso en Lenguas Extranjeras 15-24. En Delgado, C., Alario-Hoyos, C. y Hernández Rizzardini, R. (Eds.). Jornada de MOOCs en Español (EMOOCs-ES) EMOOCs 2017. Springer, 15-24. http://ceur-ws.org/Vol-1836/. DOI: 10.13140/RG.2.2.13961.44648
ÍNDICE DE IMPACTO: Free open-access publication service at Sun SITE Central Europe operated under the umbrella of RWTH Aachen University.

Martín Monje, E., Read, T., y Bárcena, E. (2017). The importance of forum interaction and success rates in Language MOOCs. En C. Delgado Kloos, M.P. Sanagustín, P. Jermann, D. Seaton, S. White, D. Jansen & M. Calise (Eds.) Proceedings of Work in Progress Papers of the Experience and Research Tracks and Position Papers of the Policy Track at EMOOCs 2017. CEUR Workshop Proceedings, 10-15.

Sedano Cuevas, B. (2017). La atención a las necesidades y demandas específicas delalumnado en un mundo globalizado: el caso de un MOOC de español para viajar. RIED:Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20 (1), pp.161 182.
ÍNDICE DE IMPACTO: MIAR (ICDS 2017): 10.0. Journal Scholar Metrics (índice h5): 7, DOAJ; IRESIE; ISOC; Criterios Latindex cumplidos 33, Categoría ANEP A, Categoría ERIH, Categoría CARHUS B. Q3 Índice FECYT.

2016

Bárcena, E., Martín Monje, E, y Jordano, M. (2016). Methodological and technological innovation in distance teaching of English for tourism/Innovación metodológica y tecnológica en la enseñanza del inglés para turismo a distancia. Ibérica 31, 39-62.
2016 JCR 2016: 0.200 (Q4, Language and Linguistics)ÍNDICE DE IMPACTO

Castrillo, M.D. y Martín Monje, E. (2016). Students’ engagement in online language learning through short video lessons. Porta Linguarum, 26, 177-186.
ÍNDICE DE IMPACTO: JCR Factor de impacto año 2016:    0.426. Categoría:  linguistics. Posición que ocupa la revista:    121/182. Cuartil: Q3. SJR año 2016:  0.262 Categoría:    Linguistics and Language. Posición que ocupa la revista    223/ 794. Cuartil Q2. Índice h3: 10.

Castrillo, M.D., Martín Monje, E. y Bárcena, E. (2016). New forms of negotiating meaning on the move: The use of mobile-based chatting for foreign language distance learning. IADIS International Journal on WWW/Internet 12(2), 51-67. 
IMPACT FACTOR: MIAR (ICDS 6.2).

Calle-Martínez, C., Castrillo de Larreta-Azelain, M.D. y Pareja-Lora, A. (2016) To Innovate or not to Innovate in the Didactic Second Language Scenario (and How) –that Is the Question?. En C. Calle-Martínez, M.D. Castrillo De Larreta-Azelain, M.D. y A. Pareja-Lora (Eds.), PORTA LINGUARUM, An International and Interuniversity Journal of Foreign Language Didactics, Monográfico, 1, 7-15. 
ÍNDICE DE IMPACTO: 2016 JCR: 0.426 (Q3, Language and Linguistics). SCOPUS/Scimago Lab: Arts & Humanities: Language and Linguistics (Q2)

Jordano de la Torre, M., Castrillo de Larreta-Azelain, M.D.y Pareja-Lora, A. (Eds.) (2016) MONOGRÁFICO: El aprendizaje de lenguas extranjeras mediante tecnología móvil en el contexto de la educación a distancia y combinada (Mobile assisted language learning in distance and blended education). Revista Iberoamericana de Educación a Distancia,19(1), 25-139.
ÍNDICE DE IMPACTO: Indexed in: Emerging Sources Citation Index (ESCI - Thomson Reuters), Web of Science and ERIH PLUS. ANEP Category: A;  MIAR (ICDS 2015): 6,431.

Vázquez, E., Martín Monje, E, y Castrillo, M.D. (2016). Analysis of PLE’s implementation under OER design as a productive teaching-learning strategy in Higher Education. A case study at Universidad Nacional de Educación a DistanciaDigital Education Review, 29, 62-85
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR año 2016: 0.333. Posición que ocupa la revista: 531/ 1361. Cuartil: Q3. Índice h3: 12.