Publicaciones del Grupo de innovacion Docente

GID2016-10 | Innovative Didactic Group for Languages in Open and Blended Environments (GLOBE)

Publicaciones

2024

Martín Monje, E. (2024, mayo 20). Cómo crear materiales accesibles para el aprendizaje de lenguas extranjeras. The Conversation. https://theconversation.com/como-crear-materiales-accesibles-para-el-aprendizaje-de-lenguas-extranjeras-231723

Sánchez Martín, C. (2024). Accesibilidad en REA para el aprendizaje de inglés como lengua extranjera en Educación Primaria y Secundaria [Trabajo de fin de máster, Universidad Nacional de Educación a Distancia]. e-Spacio UNED. https://e-spacio.uned.es/entities/publication/93eadccb-bade-4cba-8395-8fd7eed4dd3b

2023

Sedano, B., Castrillo, M.D. y Martín Monje, E. (2023). Enseñanza y aprendizaje de lenguas con recursos digitales. Madrid: UNED. 
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2023: ranking general ICEE 5.436, posición 47 de 272 (Q1); por disciplina (Lingüística, Literatura y Filología) ICEE0.321, posición 40 de 119 (Q2).

2022

Díez-Arcón, P. y Martín-Monje, E. (2022). Fostering social language in massive online courses: The role of discussion forums and social media, en M. M. Suárez and W. El-Henawy (eds), English as a Foreign Language in a New-Found Post-Pandemic World, 271-291, Hershey, PA: IGI Global.  
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2023: Indicador de Calidad de Editoriales según los Expertos (ICEE): ranking general 79, posición 36/96; por disciplina (filología) Ranking 9, posición 40/48 IE-CSIC: valor alto.

Díez-Arcón, P., Martin-Monje, E., y Castrillo, M.D. (2022) Using MS TEAMS for online peer assessment: an innovative educational proposal. En Rossade, K. D., Janssen, J., Wood, C., y Ubachs, G.: Designing Online Assessment - Solutions that are Rigorous, Trusted, Flexible and Scalable (59-61). Maastricht, The Netherlands: EADTU

Martin-Monje, E. y Castrillo, M.D. (2022) Data-driven learning to improve writing skills in foreign languages.En Rossade, K. D., Janssen, J., Wood, C., y Ubachs, G.: Designing Online Assessment - Solutions that are Rigorous, Trusted, Flexible and Scalable (59-6).  Maastricht, The Netherlands: EADTU

Sallam, M.H., Martín-Monje, E. y Li, Y. (2022). Research trends in language MOOC studies: a systematic review of the published literature (2012-2018). Computer Assisted Language Learning, 35(4)1-28. DOI: https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1744668 
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: 2.642 (Q1, Language and Linguistics)

2021

Castrillo, MD. & Sedano, B. (2021). Joining forces towards social inclusion: Language MOOC design for refugees and migrants through the lens of Maker culture. Calico Journal. Special Issue 38.1, 79-102. 
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.278, Q1 (44 of 830: Language and Linguistics; 50 of 884: Linguistics and Language; 162 of 1254: Education)
Observaciones: Este artículo ha obtenido el premio al mejor artículo publicado en la revista CALICO en 2021.

Martín Monje, E. y Borthwick, K. (2021). (Eds.) Researching Massive Open Online Courses for language teaching and learning. ReCALL. Special Issue 33(2).
ÍNDICE DE IMPACTO: JCR 2019: 1.842 (Q1, Language and Linguistics)

Read, T. y Sedano, B., y Bárcena, E . (en prensa, 2021). Inclusive Language MOOCs. Journal of Universal Computer Science. Special Issue "Mobile, Open and SocialLanguage Learning Designs and Architectures". 
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.278, Q2 (163 of 393: Computer Science - miscellaneous)

Sedano Cuevas, B., y Read, T. (2021). The Role of Scaffolding in LMOOCs for Displaced People. Lengua y Migración/ Language and Migration, 13(2), 115-133.
 

2020

Ruiz Madrid, N. & Sedano, B. (2020). Making the most of an LMOOC for migrants and refugees in a blended learning context: the role of the pedagogical guide. In A. Rosca, A.Sevilla-Pavón & M.Orsini-Jones (Eds). Intercultural Learning in the Digital Age. Comares: Granada. 
ÍNDICE DE IMPACTO:SPI 2018: general ranking 491.00, Q1 (11 of 104); ranking by discipline 73, Q1 (14 de 55: Linguistics, Literature and Philology).

Bárcena, E., Read, T. y Sedano, B. (2020). An approximation to inclusive language in LMOOCs based on Appraisal Theory. Open Linguistics, 6, 38-67. Berlín: De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/opli-2020-0003
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.265, Q2  (253 de 830: Language and Linguistics; 285 de 884: Linguistics and Language).

Martín Monje, E. (2020). ¿Realmente podemos aprender una lengua extranjera en un curso online? En Nieto Moreno de Diezmas, E. (coord.) Mitos del aprendizaje de idiomas: Generando una opinión informada a través de la divulgación de investigaciones recientes, 67-76. Ministerio de Educación y Formación Profesional – Universidad de Castilla la Mancha
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2020: general ranking ICEE 1.866, Q2 (86 of 272); ranking by discipline ICEE 0.112, Q3 (63 of 119: Linguistics, Literature and Philology).

Read, T. y Barcena, E. 2020. Toward a Framework for Language MOOCs and Mobile Assisted Language Learning. Propósitos y Representaciones 8(1), 470. DOI: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.470.

Read, T. y Martín-Monje, E. (2020). Mobile and blended, please! Migrants and refugees' learning choices in a language MOOC. JALT CALL, 17(3), 256-276. DOI: https://doi.org/10.29140/jaltcall.v17n3.500  
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR 2019: 0.346, Q1  (257 de 1103: Linguistics and Language).

Martínez-Huertas, J. Á., Jorge-Botana, G., Luzón, J. M., & Olmos, R. (2020). Redundancy, isomorphism, and propagative mechanisms between emotional and amodal representations of words: A computational study. Memory & Cognition, 1-16. DOI: https://doi.org/10.3758/s13421-020-01086-6
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: pendiente

Jorge-Botana, G., Olmos, R., & Luzón, J. M. (2020). Bridging the theoretical gap between semantic representation models without the pressure of a ranking: some lessons learnt from LSA. Cognitive processing, 21(1), 1-21  DOI: https://doi.org/10.1007/s10339-019-00934-x
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: pendiente

2019

Jorge-Botana, G., Olmos, R., & Luzón, J. M. (2019). Could LSA become a “Bifactor” model? Towards a model with general and group factors. Expert Systems with Applications131, 71-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2019.04.055
ÍNDICE DE IMPACTO: 2020 JCR: Q1

Calle-Martínez, C. y Sedano Cuevas, B. (2019) (Eds.) Technologically-Enhanced Language Learning. Argentinian Journal of Applied Linguistics, Vol. 7, No. 2, November 2019. ISSN 2314-3576 (online) https://www.faapi.org.ar/ajal/current.html
ÍNDICE DE IMPACTO: MIAR 2019: Indexado en Emerging Sources Citation Index; DOAJ; ERA; MLA - ICDS = 8.5

Calle-Martínez, C, Sedano Cuevas, García Laborda, J.  (2019) (Eds.). Language and Technology. Argentinian Journal of Applied Linguistics Vol. 7, No. 1, May 2019. ISSN 2314-3576 (online). https://www.faapi.org.ar/ajal/issues/701/V07N01.html
ÍNDICE DE IMPACTO: MIAR: Indexado en Emerging Sources Citation Index; DOAJ; ERA; MLA - ICDS = 8.5

Martín Monje, E. (2019). La creación de recursos educativos abiertos y MOOC en lenguas extranjeras. In J. Martin, M. I. Jiménez Gonzáles, A. Fernández Barrera, & C. Duée Zoghbi (Eds.), Tecnologías Integradas en la Didáctica de Lenguas Extranjeras (TIDLE) (pp. 35–44). MECD, UCLM. SPI 
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2020: general ranking ICEE 1.866, Q2 (86 of 272); ranking by discipline ICEE 0.112, Q3 (63 of 119: Linguistics, Literature and Philology).

Soláns, M. y Sedano, B. (2019). Nuevos roles en la docencia y tutorización de un MOOC integrado en la enseñanza formal. En M. C. Ortega (coord.). Libro de Actas X Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED, innovación Educativa en la era digital (pp. 225-234). Madrid: IUED, UNED ISBN: 978-84-09-15658-0. 
ÍNDICE DE IMPACTO: SPI 2018: ranking general 106.00, Q2 (43 de 104); ranking por disciplina 19, Q3 (38 de 55: Lingüística, Literatura y Filología).

2018

Castrillo de Larreta-Azelain, M.D. y Martín Monje, E. (2018). Learning English for Professional Purposes at university and through a MOOC. A case study. En T. Read, S. Montaner-Villalba, B. Sedano Cuevas (Eds.) Technological Innovation for Specialized Linguistic Domains. Languages for Digital Lives and Cultures. Proceedings of TISLID 18. Éditions universitaires européennes, 295-306. ISBN 978-3-8417-8446-9
ÍNDICE DE IMPACTO: Incluido en el catálogo internacional de bibliotecas German National Library.

Castrillo de Larreta-Azelain, M.D., Martín Monje, E.. y Vázquez Cano, E. (2018).Guía práctica para el diseño y tutorización de MOOCs. Guía práctica para el diseño y tutorización de MOOCs. Telefónica Educación Digital.

Martín-Monje, E., Castrillo, M. D., & Mañana-Rodríguez, J. (2018). Understanding online interaction in language MOOCs through learning analytics. Computer Assisted Language Learning, 31(3), 251–272. DOI: 10.1080/09588221.2017.1378237. 
ÍNDICE DE IMPACTO: 2018 JCR: 2.018 (Q1, Language and Linguistics)

Read, T., Bárcena, E. y Sedano, B. (2018). Current Trends in MOOCs Research and Applications. En Jansen, D. y Konnings, L. (Eds). The 2018 OpenupEd Trend Report on MOOCs. Maastricht: EADTU, 10-15. 
ÍNDICE DE IMPACTO: Publicación parcialmente financiada por la Comisión Europea como parte del programa Erasmus+.

Ramos, A. y Sedano Cuevas, B. (2018). Spanish in a day NanoMOOC, a social media practice fostering social inclusion, mobility and multilingualism. En McLoughlin, L. y Villarini, A. (Eds.) E-Learning, MOOCs and Foreign Languages: Teaching and Learning: Research, Studies and Experiences/ E-Learning, MOOC e Lingue Straniere: Studi, Ricerche e Sperimentazioni (pp. 123-133). Napoli: Unior Press. 
ÍNDICE DE IMPACTO: Publicación revisada por pares ciegos

2017

Castrillo, M.D, & Mañana-Rodríguez, J. (2017). Evolución del Perfil Sociodemográfico del Participante en MOOC (2013-2016): Estudio de un Caso en Lenguas Extranjeras 15-24. En Delgado, C., Alario-Hoyos, C. y Hernández Rizzardini, R. (Eds.). Jornada de MOOCs en Español (EMOOCs-ES) EMOOCs 2017. Springer, 15-24. https://ceur-ws.org/Vol-1836/. DOI: 10.13140/RG.2.2.13961.44648
ÍNDICE DE IMPACTO: Free open-access publication service at Sun SITE Central Europe operated under the umbrella of RWTH Aachen University.

Martín Monje, E., Read, T., y Bárcena, E. (2017). The importance of forum interaction and success rates in Language MOOCs. En C. Delgado Kloos, M.P. Sanagustín, P. Jermann, D. Seaton, S. White, D. Jansen & M. Calise (Eds.) Proceedings of Work in Progress Papers of the Experience and Research Tracks and Position Papers of the Policy Track at EMOOCs 2017. CEUR Workshop Proceedings, 10-15.

Sedano Cuevas, B. (2017). La atención a las necesidades y demandas específicas delalumnado en un mundo globalizado: el caso de un MOOC de español para viajar. RIED:Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20 (1), pp.161 182.
ÍNDICE DE IMPACTO: MIAR (ICDS 2017): 10.0. Journal Scholar Metrics (índice h5): 7, DOAJ; IRESIE; ISOC; Criterios Latindex cumplidos 33, Categoría ANEP A, Categoría ERIH, Categoría CARHUS B. Q3 Índice FECYT.

2016

Bárcena, E., Martín Monje, E, y Jordano, M. (2016). Methodological and technological innovation in distance teaching of English for tourism/Innovación metodológica y tecnológica en la enseñanza del inglés para turismo a distancia. Ibérica 31, 39-62.
2016 JCR 2016: 0.200 (Q4, Language and Linguistics)ÍNDICE DE IMPACTO

Castrillo, M.D. y Martín Monje, E. (2016). Students’ engagement in online language learning through short video lessons. Porta Linguarum, 26, 177-186.
ÍNDICE DE IMPACTO: JCR Factor de impacto año 2016:    0.426. Categoría:  linguistics. Posición que ocupa la revista:    121/182. Cuartil: Q3. SJR año 2016:  0.262 Categoría:    Linguistics and Language. Posición que ocupa la revista    223/ 794. Cuartil Q2. Índice h3: 10.

Castrillo, M.D., Martín Monje, E. y Bárcena, E. (2016). New forms of negotiating meaning on the move: The use of mobile-based chatting for foreign language distance learning. IADIS International Journal on WWW/Internet 12(2), 51-67. 
IMPACT FACTOR: MIAR (ICDS 6.2).

Calle-Martínez, C., Castrillo de Larreta-Azelain, M.D. y Pareja-Lora, A. (2016) To Innovate or not to Innovate in the Didactic Second Language Scenario (and How) –that Is the Question?. En C. Calle-Martínez, M.D. Castrillo De Larreta-Azelain, M.D. y A. Pareja-Lora (Eds.), PORTA LINGUARUM, An International and Interuniversity Journal of Foreign Language Didactics, Monográfico, 1, 7-15. 
ÍNDICE DE IMPACTO: 2016 JCR: 0.426 (Q3, Language and Linguistics). SCOPUS/Scimago Lab: Arts & Humanities: Language and Linguistics (Q2)

Jordano de la Torre, M., Castrillo de Larreta-Azelain, M.D.y Pareja-Lora, A. (Eds.) (2016) MONOGRÁFICO: El aprendizaje de lenguas extranjeras mediante tecnología móvil en el contexto de la educación a distancia y combinada (Mobile assisted language learning in distance and blended education). Revista Iberoamericana de Educación a Distancia,19(1), 25-139.
ÍNDICE DE IMPACTO: Indexed in: Emerging Sources Citation Index (ESCI - Thomson Reuters), Web of Science and ERIH PLUS. ANEP Category: A;  MIAR (ICDS 2015): 6,431.

Vázquez, E., Martín Monje, E, y Castrillo, M.D. (2016). Analysis of PLE’s implementation under OER design as a productive teaching-learning strategy in Higher Education. A case study at Universidad Nacional de Educación a DistanciaDigital Education Review, 29, 62-85
ÍNDICE DE IMPACTO: SJR año 2016: 0.333. Posición que ocupa la revista: 531/ 1361. Cuartil: Q3. Índice h3: 12.