NO EXISTEN CAMBIOS
La guía de la asignatura ha sido actualizada con los cambios que aquí se mencionan.
Information and communication technologies (ICTs) is a fundamental enabler across industries and a key driver of economic development. The evolution of integrated circuits has made it possible to reduce the size of electronic components while significantly lowering production and maintenance costs. Although the field continues to advance rapidly, the foundational principles of electronics remain unchanged.
This course begins by introducing the characteristics, operating modes, and parameters of the transistor—the fundamental building block of integrated circuits. Based on an understanding of transistor operation, students build knowledge about various electronic components. The architectures, features, and parameters of these components form the core content of the course, which also explores the historical development and evolution of key electronic devices.
The course "Electronics for Information and Communication Technologies" is structured into four main blocks:
"Electronics for Information and Communication Technologies" is a compulsory first-semester course in the ICS Master's program. It belongs to the first module (General Module in electronic information and communication systems), which is designed to provide a solid and in-depth scientific foundation.
The course is closely related to second-semester subjects such as "Wireless Communications," "Computer Modeling and Simulation of Electronic Circuits," and "Microelectronics."
Completing this course contributes to the development of students' skills in gathering, analyzing, and synthesizing knowledge in the field of electronics. A passing grade awards 5 ECTS credits and strengthens students’ abilities in understanding and applying core concepts in electronic engineering.
____________
Las tecnologías de la información y la comunicación (TICs) es un habilitador fundamental en todos los sectores industriales y un motor clave del desarrollo económico. La evolución de los circuitos integrados ha hecho posible reducir el tamaño de los componentes electrónicos, al tiempo que disminuye significativamente los costes de producción y mantenimiento. Aunque el campo continúa avanzando rápidamente, los principios fundamentales de la electrónica permanecen inalterables.
Este curso comienza presentando las características, modos de funcionamiento y parámetros del transistor, el bloque básico de construcción de los circuitos integrados. A partir del entendimiento del funcionamiento del transistor, el alumnado adquiere conocimientos sobre diversos componentes electrónicos. Las arquitecturas, características y parámetros de estos componentes constituyen el contenido central del curso, que también aborda el desarrollo histórico y la evolución de los principales dispositivos electrónicos.
El curso "Electrónica para las Tecnologías de la Información y la Comunicación" se estructura en cuatro bloques principales:
- BLOQUE 1: Circuitos Integrados
- BLOQUE 2: Almacenamiento de Datos
- BLOQUE 3: Integración a Muy Gran Escala (VLSI)
- BLOQUE 4: Microprocesadores
"Electrónica para las Tecnologías de la Información y la Comunicación" es una asignatura obligatoria del primer semestre del Máster en ICS. Forma parte del primer módulo (General de formación en sistemas electrónicos de información y comunicación), cuyo objetivo es proporcionar una formación científica sólida y profunda.
La asignatura está estrechamente relacionada con otras del segundo semestre, como "Comunicaciones Inalámbricas", "Modelado y Simulación por Computador de Circuitos Electrónicos" y "Microelectrónica".
La superación de esta asignatura contribuye al desarrollo de competencias en la recopilación, análisis y síntesis de conocimientos en el campo de la electrónica. Obtener una calificación positiva otorga 5 créditos ECTS y refuerza las capacidades del estudiante para comprender y aplicar los conceptos fundamentales de la ingeniería electrónica.
To successfully study this subject, given its technical nature, students are expected to have prior knowledge of electronics (both analog and digital) and circuit theory. In addition, the following skills are recommended:
- Critical thinking and self-assessment abilities
- Analytical and synthetic reasoning
- Ability to apply knowledge to real-world problems
- Capacity for independent work and self-directed learning
- Research, planning, and organizational skills
- Willingness and ability to learn new methods and technologies
- Versatility to adapt to new situations
- Digital literacy and information management skills
- Proficiency in the use of ICT tools
- Strong oral and written communication skills in English
- Effective information management capabilities
______________
Para estudiar con éxito esta asignatura, dado su carácter técnico, se requieren conocimientos previos en electrónica (analógica y digital) y teoría de circuitos. Además, se requieren las siguientes competencias.
- Capacidad de crítica y autocrítica.
- Pensamiento analítico.
- Habilidad para aplicar el conocimiento en los problemas reales.
- Capacidad para trabajar y aprender de forma independiente.
- Competencias en investigación, planificación y organización.
- Habilidad para aprender nuevos métodos y tecnologías.
- Adaptabilidad a nuevas situaciones.
- Habilidad en el uso de TICs.
- Habilidad en la comunicación oral y escrita en Inglés.
- Capacidad de gestión de la información.
Communication between teaching staff and students will be through aLF virtual platform or by e-mail with teachers.
Manuel Castro mcastro@ieec.uned.es 913986476 room 2.17 Tuesday 10-14 hours
Felix Garcia fgarcialoro@ieec.uned.es 913988729 room 1.24 Tuesday 10-14 hours
____________
La comunicación entre el equipo docente y los estudiantes se llevará a cabo a través de la plataforma virtual o mediante correo electrónico.
Manuel Castro mcastro@ieec.uned.es 913986476 despacho 2.17 Martes 10-14 horas
Félix García fgarcialoro@ieec.uned.es 913988729 depacho 1.24 Martes10-14 hours
____________
UNED - Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales
Departamento de Ingeniería Eléctrica, Electrónica, Control, Telemática y Química Aplicada a la Ingeniería
c/Juan del Rosal, 12 - Ciudad Universitaria
28040 Madrid SPAIN
CONOCIMIENTOS O CONTENIDOS
- C3: Conocer y utilizar los distintos tipos de circuitos integrados utilizados en sistemas industriales, así como su operativa y aplicación en las telecomunicaciones.
___________________
KNOWLEDGE OR CONTENTS
- C3: Know and use the different types of integrated circuits used in industrial systems, as well as their operation and application in telecommunications.
Syllabus
The course is divided in four main blocks:
- BLOCK 1. INTEGRATED CIRCUITS
- BLOCK 2. DATA STORAGE
- BLOCK 3. VERY LARGE SCALE INTEGRATION
- BLOCK 4. MICROPROCESSORS
Block 1. Integrated Circuits
This block describes the construction, operation, characteristics and parameters of MOS integrated circuits and bipolar integrated circuits and their applications in Integration Systems. Multi-Chip Modules (parameters, production technologies, etc.) are also dealt with.
Block 2. Data Storage
This block describes the different ways for data storing; the principle of non-volatile electrically addressable memory (ROM, EPROM, EEPROM, NVRAM, Battery RAM and Flash memories), their characteristics, parameters; and the topology of RAM memories.
Block 3. Very-Large-Scale Integration
This block describes the evolution, technologies, etc. of Very-Large-Scale Integration circuits, applied especially in telecommunications.
Block 4. Microprocessors
This block describes the evolution, characteristics, structure, topology, parameters of Microprocessors. This block also deals with the different platforms families and their characteristics, capabilities, limitations and their applications.
____________
El curso se divide en cuatro grandes bloques:
- BLOQUE 1. INTEGRATED CIRCUITS
- BLOQUE 2. DATA STORAGE
- BLOQUE 3. VERY LARGE SCALE INTEGRATION
- BLOQUE 4. MICROPROCESSORS
Bloque 1. Circuitos Integrados
Este bloque describe la construcción, operación, caracteristicas y parametros de lso cirsuitos integrados MOS y bipolares y sus aplicaciones en Sistemas Integrados. También se analizan los Módulos Multi-Chip (parametros, tecnologías de producción, etc.).
Bloque 2. Almacenamiento de Datos
Este bloque describe los diferentes métodos de almacenamiento de datos; el principio de los sistemas de memoria no-volatil electricamente direccionables (ROM, EPROM, EEPROM, NVRAM, Baterías RAM y memorias Flash), sus caracteristicas, parámetros; y the la topología de las memorias RAM.
Bloque 3. Integración a Muy Gran Escala
Este bloque describe la evolución, tecnologias, etc. de los circuitos integrados de Muy Gran Escala, aplicados especialmente a las telecomunicaciones.
Bloque 4. Microprocesadores
Este bloque describe la evolución, características, estructura, topología y parámetros de los Microprocesadores. El bloque también aanliza las diferenites plataformas de familias y sus caracterítiscas, capacidades, limitaciones y aplicaciones.
Block 1
- BLOCK 1. INTEGRATED CIRCUITS
- MOSFET and BJT transistors.
- MOS integrated circuits.
- Bipolar integrated circuits.
- Multi-Chip Modules.
Block 2
- BLOCK 2. DATA STORAGE
- Classification.
- RAM memories.
- DRAM memories.
Block 3
- BLOCK 3. VERY LARGE SCALE INTEGRATION
- VLSI – Very Large Scale Integration.
- VLSI in Radio-Frequency.
Block 4
- BLOCK 4. MICROPROCESSORS
- Introduction and evolution.
- MP architectures.
- Platforms.
Subject will be held following distance learning model with systems to support student independent learning, according to the rules and structures that support teaching UNED virtualized.
Student independent learning is very important, so subject workload depends on each personal circumstances, but virtual platform, specially discussion forum and personal contact by email, will help them to follow the subject with regular and consistent work rate.
Chronologically the student must study and prepare each item in the order given to contents, as each builds on the previous.
Teachers will propose as well as students topics of debate and search of information following the path of the syllabus of the subject that will be organized inside the forums of the virtual course and will be taken in account on the evaluation of the acitvities inside the subject.
Following training activities must be developed in each module:
- Reading documentation.
- Complete auto-assessment questions and exercises (practical and theoretical).
- Practice with simulators and e-labs.
____________
La asignatura se llevará a cabo siguiendo el modelo de educación a distancia con herramientas que servirán de apoyo al aprendizaje autónomo del estudiante, de acuerdo a las normas y estructura de la enseñanza virtualizada de la UNED.
El aprendizaje autónomo por parte del estudiante es muy importante, por lo que la distribución de la carga de trabajo dependerá en gran medida de las circunstancias personales de cada estudiante, pero la plataforma virtual, a través de los foros de discusión especializados y el contacto personal por correo electrónico, ayudará a los estudiantes a seguir un ritmo de trabajo adecuado.
El estudiante debe estudiar y preparar cada elemento de los contenidos en el orden proporcionado, ya que cada nuevo conocimiento se apoya en el anterior.
Se propondrán por el equipo docente así como se poropondrán por los estudiantes temas de debate y temas de búsqueda de información siguiendo los contenidos de la asignatura que se organizarán en los foros del curso virtual y se tendrán en cuenta en la evaluación de la actividad dentro del curso.
Las siguientes actividades deberán ser desarrolladas en cada módulo:
- Lectura de la documentación aportada.
- Completar las autoevaluaciones y ejercicios (prácticos y teóricos)
- Practicar con simuladores y e-labs.
TIPO DE PRUEBA PRESENCIAL
|
Tipo de examen |
Tipo de examen |
Examen de desarrollo |
Preguntas desarrollo |
Preguntas desarrollo |
4 |
Duración |
Duración |
120 (minutos) |
Material permitido en el examen |
Material permitido en el examen |
Only non programable calculator
|
Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
Subject will be held following distance learning model with systems to support student independent learning, according to the rules and structures that support teaching UNED virtualized.
Student independent learning is very important, so subject workload depends on each personal circumstance, but virtual platform, especially discussion forum and personal contact by email, will help them to follow the subject with regular and consistent work rate.
Chronologically, the student must study and prepare each item in the order given to the contents, as each builds on the previous.
|
% del examen sobre la nota final |
% del examen sobre la nota final |
65 |
Nota mínima del examen para aprobar sin PEC |
Nota mínima del examen para aprobar sin PEC |
7,7 |
Nota máxima que aporta el examen a la calificación final sin PEC |
Nota máxima que aporta el examen a la calificación final sin PEC |
6,5 |
Nota mínima en el examen para sumar la PEC |
Nota mínima en el examen para sumar la PEC |
4 |
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
The four questions will be answer by the students using a maximum limited space provided in the examination form and is highly recommendable that all the questions must be include some minimum answer
|
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS |
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS
|
Requiere Presencialidad |
Requiere Presencialidad |
Si |
Descripción |
Descripción |
The in-person exam is the only mandatory activity required to pass the course.
|
Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
The on-site exam consists in a series of short (4), relational, and essay questions.
|
Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
|
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
|
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
|
PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC) |
PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC)
|
¿Hay PEC? |
¿Hay PEC? |
Si,PEC no presencial |
Descripción |
Descripción |
- The teaching staff will provide these exercises with a deadline specified in the platform. The activities will consist of developing topics related to the course content.
- PEC_A: Block 1-2
- PEC_B: Block 3-4
- Manuscripts are to be prepared in English.
- If plagiarism to complete assignments is detected, the student will automatically fail the subject.
- If the use of AI tools to complete assignments is detected, the student will automatically fail the activity.
|
Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
|
Ponderación de la PEC en la nota final |
Ponderación de la PEC en la nota final |
20% |
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
|
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
The exact dates will be available on the course platform at the beginning of the course.
|
OTRAS ACTIVIDADES EVALUABLES
|
¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
Si,no presencial |
Descripción |
Descripción |
Student participation in the subject virtual platform (forums, questions, opinions and so on) will be considered.
Practical Activities Report will be taken into account in the overall assessment of the course.
|
Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
|
Ponderación en la nota final |
Ponderación en la nota final |
Participation: 5%
Report: 10% |
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
|
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
|
¿Cómo se obtiene la nota final?
|
The only compulsory activity is the on-site examination. A minimum score of 4 out of 10 in the in-person exam is required for the rest of the activities to be considered in the final grade.
Exam (E); PEC (PEC); Participation (P); Report (R):
- a grade lower than 4 in the on-site exam:
- a grade of at least 4 in the on-site exam:
- Final Grade: 0,65·(E) + 0,2(PEC) + 0,1 (R) + 0,05·(P)
|
The materials required for this course will be provided by the teaching team.
____________
El material necesario para esta asignatura será proporcionado por el equipo docente.
Horowitz, P., & Hill, W. (2015). The Art of Electronics. Cambridge University Press.
Ledin, J. (2020). Modern Computer Architecture and Organization: Learn X86, ARM, and RISC-V Architectures and the Design of Smartphones, PCs, and Cloud Servers.
Rabaey, J. M. (1996). Digital Integrated circuits: A Design Perspective. Pearson.
Weste, N. H. E., & Harris, D. M. (2011). CMOS VLSI Design: A Circuits and Systems Perspective. Addison-Wesley.
This course includes work with simulators and/or laboratory sessions (Not in-person).
_____________________
Este curso incluye trabajo con simuladores y/o sesiones de laboratorio (No presenciales).
Virtual Platform
The virtual platform provides adequate interaction interface between students and their teachers. It allows training activities, manage and share documents, create and participate in thematic communities and perform online projects. It provides the necessary tools for both the teaching staff and students; find the way to combine individual work and learning cooperative method.
Videoconferencing
Videoconferencing gets a synchronous bidirectional communication with students in UNED methodological model of distance learning.
The videoconferencing is announced to students in time in the virtual course of the subject.
Software for practices
Any programming environment, in its educational version or with free distribution in Internet, can be downloaded as suitable material for practices.
Teaching staff will indicate in virtual course the software to use.
____________
Plataforma virtual
La plataforma virtual permite el acceso y la gestión a los estudiantes a las diferentes asignaturas. Utilizando una estrategia centrada en el aprendizaje, los contenidos educativos se centran en las actividades a realizar para alcanzar el conocimiento y que el estudiante deberá realizar y enviar a través de la plataforma virtual.
Videoconferencias
Las videoconferencias permiten una comunicación bidireccional entre los estudiantes y el equipo docente en el modelo de educación a distancia.
Las videoconferencias serán anunciadas a los estudiantes a tiempo dentro del curso virtual.
Software para prácticas
Cualquier programa para su utilización dentro de la asignatura podrá ser descargado de internet, ya sea en sus versiones educativas o de libre distribución. El equipo docente indicará en el curso virtual el/los programas a utilizar.