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NOMBRE DE LA ASIGNATURA |
THE ROLE OF THE REGIONS IN THE EUROPEAN UNION SYSTEM OF MULTI-LEVEL GOVERNANCE |
CÓDIGO |
26602586 |
CURSO ACADÉMICO |
2024/2025 |
TÍTULOS DE MASTER EN QUE SE IMPARTE |
MÁSTER UNIVERSITARIO EN UNIÓN EUROPEA
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TIPO |
CONTENIDOS |
Nº ECTS |
5 |
HORAS |
125 |
PERIODO |
SEMESTRE 2
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IDIOMAS EN QUE SE IMPARTE |
INGLÉS |
The involvement of regions in the European Union is a key element in the integration of federal States and in the process of European construction. The participation of the regions is a key element of the multilevel constitutionalism. It should be recalled that the European integration process involves a transfer of powers to Europe that often affects the powers of the regions. This course examines the representation of regions in the European Union, their participation in the upward phase (formation of Union Law), and the downturn or application of European Union Law. As an example, we particularly study the Spanish and German cases.
This Official Master on the European Union offers students a high-level academic education that allows them to achieve optimum conditions to develop their professional and academic career. It is intended to provide students with a high-level training that will place them in optimal conditions to work in professional or academic enviroments.
The fundamental role of this type of degrees in European Union countries is a consequence of the central role universities muts play for a better understanding of the process of integration. For this reason, the different degrees in European Union Studies are a priority for the European institutions and Member States, among which UNED is not an exeception.
a) Those established for the admission to the Master and especifically for the itinerary in English.
b) For the analysis of foreign documents, knowledge of any of the official EU languages will be an asset.
c) Generally, in this speciality in Law it is helpful if the student is familiar with the terms (glossary) that are commonly used in the European Union, which will allow more and better understanding of the information.
d) It is equally relevant in this course that students have basic computer skills, since such skills are needed to follow their course. Students need to access learning materials and other information through these systems.
Prof. Dr. Cristina Elías Méndez
Tuesdays: from 10 to 14
Office number: 2.61
Telf. Secretaría: 0034/ 91 3986131
Telf. Despacho: 0034/91 3989540
E-mail: celias@der.uned.es
Prof. Dr. Amalia Balaguer Pérez
Tuesdays: from 15 to 19
Office number: 2.61
Telf. Secretaría: 0034/ 91 3986131
Telf. Despacho: 0034/91 3989540
E-mail: abalaguer@der.uned.es
It is highly advisable that students previously contact the teachers by E-MAIL.
COMPETENCIAS BÁSICAS Y GENERALES:
CG01 - Saber resolver problemas en entornos multidisciplinares relativos a la Unión Europea.
CG02 - Saber comunicar ideas y opiniones basadas en conocimientos específicos y avanzados sobre Unión Europea y emitir juicios razonados sobre las mismas.
CG03 - Interpretar el contenido de los textos y documentos de la Unión Europea de forma que el alumno sea capaz de adoptar decisiones y formular opciones sobre ellos en el entorno complejo de la estructura y ordenamiento de la Unión Europea.
CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
CB7 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
CB9 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS:
CE04 - Encontrar, analizar y aplicar la legislación emanada de las diferentes instituciones y órganos de la Unión Europea, así como la de los Estados Miembros que se refiera o esté implicada en el sistema europeo.
CE05 - Encontrar, analizar y aplicar la jurisprudencia de los Tribunales que componen la jurisdicción de la Unión Europea así como la jurisprudencia de cualquier orden y nivel de los estados miembros que se refiera o que estén implicadas con el sistema de la Unión Europea.
CE06 - Elaborar proyectos en el ámbito del sistema integrado por los ordenamientos de los Estados Miembros y de la Unión Europea.
CE07 - Elaborar propuestas, informes y dictámenes sobre materias propias del sistema integrado de la Unión Europea.
CE08 - Integrar la perspectiva institucional en el análisis de las normas y políticas de la Unión Europea
The main aims of this subject are:
Knowledge about the role of the regions in the European Union.
To get to know the main ways of participation of the regions in the EU: External participation: regional representation in the European Union; Internal participation: Ascending phase. Participation in the national position on EU affairs; Internal participation: Descending phase. The implementation of EU Law by the regions.
Considering the variety of regions in the EU, the subject will be centered in the Spanish and the German cases.
It will also focus on the constitutional mechanisms for the enforcement of EU law by the regions.
1. The regions in the European Union
2. External participation: regional representation in the European Union
3. Internal participation: Ascending phase. Participation in the national position on EU affairs
4. The internal participation: Descending phase. The implementation of Union law by the regions
5. Constitutional mechanisms for the enforcement of EU law by the regions
This subject will be taught according to the distance education methodology that characterizes the UNED. Thus, students face a self-learning process but assisted by the teacher. The education process is articulated through various communication distance learning systems. Within these systems, the Master in European Union is provided with support in a virtual interactive platform where the student finds both basic materials and supplementary teaching materials, information, news, exercises and is also trained to perform the evaluation for different subjects. More specifically, the virtual platform will contain: legislation, case law, internet links, a glossary of terms, teaching materials, exercises.
TIPO DE PRUEBA PRESENCIAL
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Tipo de examen |
Tipo de examen |
No hay prueba presencial |
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS |
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS
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Requiere Presencialidad |
Requiere Presencialidad |
No |
Descripción |
Descripción |
The specific methodology of UNED allows students to be evaluated through presential exams performed in the network of Associate Centers of UNED in Spain and abroad, or to be evaluated at "distance" through the virtual platform that provides support to education.
The student must perform two tasks (written essays) to pass this course.
Thje student must send both written essays through the internet platform of the Master (not by e-mail).
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Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
Accuracy and precision of the answers.
Correct use of the legal terms.
Bibliography used.
Formal presentation of the written texts (references of articles, books and chapters, papers, on line publications, etc).
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Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
100% |
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
May |
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
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PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC) |
PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC)
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¿Hay PEC? |
¿Hay PEC? |
No |
Descripción |
Descripción |
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Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
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Ponderación de la PEC en la nota final |
Ponderación de la PEC en la nota final |
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Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
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Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
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OTRAS ACTIVIDADES EVALUABLES
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¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
No |
Descripción |
Descripción |
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Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
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Ponderación en la nota final |
Ponderación en la nota final |
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Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
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Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
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¿Cómo se obtiene la nota final?
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Each task accounts for 50% of the grade.
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BAUER, M. W. y BÖRZEL, T.A., “Regions and the European Union”, ENDERLEIN, H., WÄLTI, S. and ZÜRN, M., Handbook on Multi-Level Governance, 2010.
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