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NOMBRE DE LA ASIGNATURA |
EUROPEAN OMBUDSMAN |
CÓDIGO |
26602567 |
CURSO ACADÉMICO |
2024/2025 |
TÍTULOS DE MASTER EN QUE SE IMPARTE |
MÁSTER UNIVERSITARIO EN UNIÓN EUROPEA
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TIPO |
CONTENIDOS |
Nº ECTS |
5 |
HORAS |
125 |
PERIODO |
SEMESTRE 2
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IDIOMAS EN QUE SE IMPARTE |
INGLÉS |
The purpose of this course is to analyze the European Ombudsman, the European body that responds to complaints from EU citizens, helping to uncover cases of “maladministration” – where EU institutions have broken the law, failed to respect the principles of a good administration or violated fundamental rights.
The European Ombudsman is a European body created in 1992 based on the Scandinavian model. Like its namesakes elsewhere, the Ombudsman would review complaints of “maladministration”. It would be able to compel the cooperation of the European Institutions in its investigations and ultimately make recommendations, supported by reports to the European Parliament. Due to its function and powers, it plays a relevant role in the recognition and guarantee of fundamental rights in the European Union.
In spite of its important paper, most of European Union Law handbooks don’t pay any attention to this figure. Because of it, this optional course offers the study of this European body.
For the purpose of this course, it’s very important to know the European Union structure and functioning, as well as the role of the Fundamental Rights in the European Union.
The Professor will answer consultations and questions of students in the virtual forum.
It is possible to contact the Professor by e-mail (msalvador@der.uned.es; jalguacil@der.uned.es), by phone (+34. 91. 3986593/8017) on Tuesdays and Thursdays from 10 to 14 hours) and by post (María Salvador/Jorge Alguacil, Departamento de Derecho Político, Facultad de Derecho de la UNED, C/ Obispo Trejo s/n, 28040, MADRID).
COMPETENCIAS BÁSICAS Y GENERALES:
CG01 - Saber resolver problemas en entornos multidisciplinares relativos a la Unión Europea.
CG02 - Saber comunicar ideas y opiniones basadas en conocimientos específicos y avanzados sobre Unión Europea y emitir juicios razonados sobre las mismas.
CG03 - Interpretar el contenido de los textos y documentos de la Unión Europea de forma que el alumno sea capaz de adoptar decisiones y formular opciones sobre ellos en el entorno complejo de la estructura y ordenamiento de la Unión Europea.
CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
CB7 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
CB9 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS:
CE04 - Encontrar, analizar y aplicar la legislación emanada de las diferentes instituciones y órganos de la Unión Europea, así como la de los Estados Miembros que se refiera o esté implicada en el sistema europeo.
CE05 - Encontrar, analizar y aplicar la jurisprudencia de los Tribunales que componen la jurisdicción de la Unión Europea así como la jurisprudencia de cualquier orden y nivel de los estados miembros que se refiera o que estén implicadas con el sistema de la Unión Europea.
CE06 - Elaborar proyectos en el ámbito del sistema integrado por los ordenamientos de los Estados Miembros y de la Unión Europea.
CE07 - Elaborar propuestas, informes y dictámenes sobre materias propias del sistema integrado de la Unión Europea.
CE08 - Integrar la perspectiva institucional en el análisis de las normas y políticas de la Unión Europea
1. To acquire theoretical knowledge related to the European Ombudsman
2. To be able to apply and integrate the previous knowledge and the capacities of resolution of problems in this matter
3. To learn to use all documentary sources in the matter: reports of the ombudsman, European law sources, European data bases…
4. To be able to use the precise methodology to formulate judgments in the matter
5. To acquire the necessary skills and practical knowledge to act before the ombudsman
1. European Ombudsman in the European Union
1.1. Origin and historical evolution
1.2. Legal framework
2. Legal statute
2.1. Election
2.2. Duration of the mandate
2.3. Cessation
2.4. Personal independence
3. Function and powers
3.1. Investigation of complaints in cases of “maladministration”
3.1.1. Who can present a complain
3.1.2. Which institutions and bodies can be object of a complain
3.1.3. Which acts can be object of a complain
3.1.4. How to present a complaint
3.1.5. Admission of the complaints
3.1.6. Investigation of the complaints
3.1.7. Resolution of the investigation
3.2. Presentation of annual activities reports
This course will give accordingly with the methodology that characterizes the UNED, in which it gives priority to self-learning but under the command of a Professor through diverse systems of communication.
The course has the support of a virtual interactive platform where the student can find didactic basic materials, complementary information, news, exercises and so on.
TIPO DE PRUEBA PRESENCIAL
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Tipo de examen |
Tipo de examen |
No hay prueba presencial |
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS |
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS
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Requiere Presencialidad |
Requiere Presencialidad |
No |
Descripción |
Descripción |
The student shall pass two exams through the virtual platform of the course.
1. The first one will be a multiple choice test, which evaluates the knowledge of theory. This exam will be available in the virtual course at the end of February.
2. The second one consists on presenting a case of maladministration using the European Ombudsman complaint form. This exam will be available in the virtual course at the beginning of April.
Both exams should be given back to the virtual platform once fulfilled.
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Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
1. The first exam assess the theoretical knowledge of the contents of this course. It will be appraised the right answer, but also the explanation of it
2. The second exam assess the practical implementation of the theoretical knowledge. It will be appraised the originality, the design of the case and the theoretical explanations.
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Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
The final mark will be the result of the marks of two exams. |
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
First exam: 15/04 ----- Second exam: 15/05 |
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
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PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC) |
PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC)
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¿Hay PEC? |
¿Hay PEC? |
No |
Descripción |
Descripción |
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Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
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Ponderación de la PEC en la nota final |
Ponderación de la PEC en la nota final |
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Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
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Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
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OTRAS ACTIVIDADES EVALUABLES
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¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
No |
Descripción |
Descripción |
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Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
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Ponderación en la nota final |
Ponderación en la nota final |
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Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
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Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
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¿Cómo se obtiene la nota final?
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The final mark will be the result of the marks of two exams.
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The student can use any bibliography on this subject. Here we suggest only some publications, but the student don´t have to work necessarily with these.
Bibliographical references:
Alexandros Tsadiras, “The Ombudsman”, in Paul Craig, EU Administrative Law, Oxford, OUP, 2012.
The European Ombudsman: at a glance, Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2006.
Katja Heede, European Ombudsman: redress and control al Union level, The Hague/London, Kluwer Law International, 2000.
Esra Ayse Yilmaz, The European Ombudsman: conclusions after a decade of practice, Bruges, College of Europe, 2005.
P. Nikiforos Diamandouros, “The European Ombudsman and the application of EU law by the Member States”, Review of European administrative law, 2008/2.
“The EU Ombudsman, complaints and internal complaints and grievance procedures”, in Patrick Birkinshaw, European public law, London, Butterworths, 2003.
“The Impact of the European Ombudsman: Breaking down Barriers to Procedural Legitimacy”, in Melanie Smith, Centralised enforcement, legitimacy and good governance in the EU, London/ New York, Routledge, 2010.
Linda C. Reif, The Ombudsman, Good governance and the international Human Rights System, Leiden, Martinus Nijhoff, 2004.
Alexandros Tsadiras, The European Ombudsman as a legal and political actor, Oxford, University of Oxford, 2006.
Tero Erkkila, "The European Ombudsman and Institutional Change", y "European Ombudsman as a Supranational Institution of Accountability", ambos en Ombudsman as a Global Institution. Transnational Governance and Accountability, Palgrave Macmillan, London, 2020.
Nikos Vogiatzis, The European Ombudsman and Good Administration in the European Union, Palgrave MacMillan, London, 2018.
SPANISH BIBLIOGRAPHY
Pilar Mellado Prado, “El Defensor del Pueblo Europeo. Quince años después”, en Teoría y Realidad Constitucional, nº 26, 2010, p.189.
María Salvador Martínez, “El defensor del pueblo europeo”, en J. A. Camisón Yagüe, Lecciones básicas de Derecho e Instituciones de la UE, UEX, Cáceres, 2011.
B. Ferrer Jeffrey, “Presente y futuro del Defensor del Pueblo Europeo, guardián de la buena administración”, en Revista de Derecho de la Unión Europea, nº 3, 2002, p. 350.
A. Ruiz Francés, “El Defensor del Pueblo de la Unión Europea”, en Cuadernos Europeos de Deusto, nº 17, 1997, p. 98.
The resources of support to the study will be offered in the virtual platform of the course.