NO EXISTEN CAMBIOS
La guía de la asignatura ha sido actualizada con los cambios que aquí se mencionan.
NOMBRE DE LA ASIGNATURA |
TRANSPORTATION AND GROWTH IN E.U |
CÓDIGO |
26600078 |
CURSO ACADÉMICO |
2024/2025 |
TÍTULOS DE MASTER EN QUE SE IMPARTE |
MÁSTER UNIVERSITARIO EN UNIÓN EUROPEA
|
TIPO |
CONTENIDOS |
Nº ECTS |
5 |
HORAS |
125 |
PERIODO |
SEMESTRE 2
|
IDIOMAS EN QUE SE IMPARTE |
INGLÉS |
PRESENTATION:
With their poor transportation facilities, many developing nations are not capable of participating in world markets because they cannot get to market those godos with which they might have a competitive advantage. Modern transportation facilities allow regions in a country to spezialice in doing what they are good at, that is, trading easily with one another to the benefit of the nation as a whole. While the importance of transport in economic growth and development has never seriously been questioned, its exact role and influence have been subjected to periodic reappraisals. The work on development economics and the role that transport can play in the economic development process is extensive. We consider in this course the problems of formulating a common transport policy to foster the economic growth of the member states of the European Union and also questions concerning the ways in which transport provision can stimulate economic growth within certain parts of a country or for a given urban area. This course is optional. Students who pass this course will acquire 5 ECTS. The subject is taught in English for four months, from February 15 to June 15.
COURSE CONTEXT:
Transportation investments lower the costs of moving people and goods. This increases economic productivity, which roughly can be measured as the output of goods and services per euro of private and public investment. And improved productivity leads to a higher standard of living. Because productivity is a central component of economic growth, it should be of major concern when assessing the value of transportation expenditures. It is important to focus on improving productivity even when policymakers strive to serve other important long-term transportation objectives, such as improving safety, energy independence, and environmental sustainability. High-productivity transportation investments increase connectivity and reduce congestion; by doing so they improve economic well-being. Short-term job creation, while vitally important to economic recovery, should not cause us to ignore the longer-term view. The course covers the European Union Transport Policy objectives at short and long term.
PREREQUISITES:
1) Knowledge of the English language with at least B1+ level in the system of the Common European Framework of Reference for Languages.
2) Some elementary knowledge of economics at undergraduate level subject.
COLABORADORES DOCENTES EXTERNOS
Nombre y apellidos |
FERNANDO BARREIRO PEREIRA
|
Correo electrónico |
fbarreiro@cee.uned.es
|
BREVE CV DE COLABORADOR DOCENTE EXTERNO
|
Máximo nivel de formación alcanzado |
Máximo nivel de formación alcanzado |
|
Situación profesional actual |
Situación profesional actual |
|
Experiencia relevante para la docencia impartida (publicaciones, trayectoria, proyectos...) |
Experiencia relevante para la docencia impartida (publicaciones, trayectoria, proyectos...) |
|
|
Nombre y apellidos |
TOURIA ABDELKADER BENMESAUD CONDE
|
Correo electrónico |
touabdelkader@madridsur.uned.es
|
BREVE CV DE COLABORADOR DOCENTE EXTERNO
|
Máximo nivel de formación alcanzado |
Máximo nivel de formación alcanzado |
|
Situación profesional actual |
Situación profesional actual |
|
Experiencia relevante para la docencia impartida (publicaciones, trayectoria, proyectos...) |
Experiencia relevante para la docencia impartida (publicaciones, trayectoria, proyectos...) |
|
|
Nombre y apellidos |
TOURIA ABDELKADER BENMESAUD CONDE
|
Correo electrónico |
tabdelkader@madrid.uned.es
|
BREVE CV DE COLABORADOR DOCENTE EXTERNO
|
Máximo nivel de formación alcanzado |
Máximo nivel de formación alcanzado |
|
Situación profesional actual |
Situación profesional actual |
|
Experiencia relevante para la docencia impartida (publicaciones, trayectoria, proyectos...) |
Experiencia relevante para la docencia impartida (publicaciones, trayectoria, proyectos...) |
|
|
COMPETENCIAS BÁSICAS Y GENERALES:
CG04 - Gestión de los procesos de comunicación e información. Expresión y comunicación eficaces a través de distintos medios y con distinto tipo de interlocutores a través de un uso eficaz de las herramientas y recursos de la Sociedad del Conocimiento (competencia en el uso de las TIC; en la búsqueda de información relevante; en la gestión y organización de la información; en la recolección de datos, el manejo de bases de datos y su presentación).
CG05 - Trabajo en equipo desarrollando distinto tipo de funciones o roles como Habilidad para coordinarse con el trabajo de otros; habilidad para negociar de forma Eficaz; habilidad para la mediación y resolución de conflictos; habilidad para coordinar grupos de trabajo o liderazgo (en el marco del aprendizaje)
CG06 - Compromiso ético y respeto por las buenas prácticas educativas y científicas en relación con el desarrollo del aprendizaje.
CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
CB7 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
CB9 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS:
CE01 - Trabajar en contextos multidisciplinares que son los propios del ámbito de la Unión Europea y resolver problemas en dicho ámbito.
CE02 - Dominar los instrumentos de regulación y ordenación de la Unión Europea en contextos profesionales y académicos.
CE03 - Identificar normas y documentos dentro del sistema jurídico-político resultante de la integración de los ordenamientos jurídicos de los Estados Miembros y de la Unión Europea
CE04 - Encontrar, analizar y aplicar la legislación emanada de las diferentes instituciones y órganos de la Unión Europea, así como la de los Estados Miembros que se refiera o esté implicada en el sistema europeo.
CE05 - Encontrar, analizar y aplicar la jurisprudencia de los Tribunales que componen la jurisdicción de la Unión Europea así como la jurisprudencia de cualquier orden y nivel de los estados miembros que se refiera o que estén implicadas con el sistema de la Unión Europea.
CE14 - Analizar la economía de la Unión Europea interrelacionando todos sus aspectos
LEARNING OUTCOMES:
1) Students must communicate their conclusions, knowledge and rationale underpinning these, to specialist and non-specialist audiences clearly and unambiguously.
2) Can analyze the relationship between location, transportation and growth in the EU.
3) Evaluate critically the practical and theoretical advances in research in transport economics.
4) Apply the acquired knowledge and ability to solve problems in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study.
5) Understand the works published in the scientific journals of this field.
6) Develop proposals for reports and opinions on the own materials of the integrated system of the European Union and their Member States.
1. Transport, Location and Economics
1.1. The emergence of modern transport economics (Button 1.2 pp 3-6)
1.2. The economic characteristics of transport (Button 1.4 pp 13-15)
1.3. The global picture (Button 2.2 pp 20-29)
1.4. Transport at the national level (Button 2.3 pp 29-36)
1.5. Local Transport (Button 2.4 pp 36-41)
1.6. Transport and industrial location (Button 3.3 pp 53-60)
2. The Transport Market
2.1. Output, market area and transport costs (Button 3.5 pp 64-68)
2.2. Urban transport and land values (Button 3.6 pp 68-73)
2.3. Factors that influence travel demand (Button 4.2 pp 80-96)
2.4. The supply of transport (Button 5.1 pp 116-117)
3. The External Costs of Transport
3.1. Transport and the environmental (Button 6.3 pp 164-167)
3.2. The magnitude of the environmental externality problem (Button 6.4 pp 173-186)
3.3. Energy use (Button 6.5 pp 187-191)
3.4. Introduction to traffic congestion (Button 6.7 pp 191-197)
3.5. The economic costs of congestion (Button 6.8 pp 197-199)
3.6. Transport costs, warehousing and inventory holdings (Button 10.3 pp 331-335)
4. Transport and Growth
4.1. The importance of infrastructure (Button 11.1 pp 356-358)
4.2. Transport and economic development (Button 13.1 pp 419-420)
4.3. Economic growth theory and transport (Button 13.2 pp 420-426)
4.4. Transport infrastructure investment and economic productivity (Button 13.3 pp 426-429)
5. Transport Policy
5.1. Transport Policy of the European Union (Button 13.6 pp 441-452)
5.2 Theories of regulation (Button 14.2 pp 463-468)
5.3 Priorities in transport policy (Button 14.4 pp 473-483)
5.4 Studying regulatory reforms (Button 14.6 pp 488-493)
METHODOLOGY:
This subject will be taught according to the non-contact methodology that characterizes the UNED, in which raw self-study student but assisted by the teacher and articulated through various systems of communication between teacher and student. Within these systems, it is noteworthy that the Master in European Union which is part of this English language itinerary is taught with support in an interactive virtual platform where students find additional materials and information and it is also able to carry out evaluations by means of tasks.
TIPO DE PRUEBA PRESENCIAL
|
Tipo de examen |
Tipo de examen |
No hay prueba presencial |
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS |
CARACTERÍSTICAS DE LA PRUEBA PRESENCIAL Y/O LOS TRABAJOS
|
Requiere Presencialidad |
Requiere Presencialidad |
No |
Descripción |
Descripción |
The evaluation of the course will consist in a course work related to the topics of the subject. As an example, the work could be on the following generic topics:
1) Urban Growth and Accessibility.
2) Economic Growth.
3) High-speed railways.
4) Transport policy in the European Union.
5) Low Cost Airlines.
6) Short Sea Shipping and Sea Motorways
7) Freight Transportation
8) High-speed rail infrastructure
9) Roads and highways
10) Ports
11) Airports
12) Rail freight
13) Suburban railways, trams, subways and light rail
14) Passenger railways
15) Inland waterways.
|
Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
The course work will be delivered exactly on 15 June. The course work will be proposed by the student to the teacher before April 1. Professor judge whether it is appropriate or not, by April 1. Both, The course work, must be delivered on June 15 at the following address: fbarreiro@cee.uned.es
By the September proofs the course work will be delivered, by September 15. The subject is passed with 5 points. The maximum length of the work should be 18 pages written, all included.
|
Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
Ponderación de la prueba presencial y/o los trabajos en la nota final |
a) Course work: 10 points. |
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
15/06/2025 |
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
|
PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC) |
PRUEBAS DE EVALUACIÓN CONTINUA (PEC)
|
¿Hay PEC? |
¿Hay PEC? |
No |
Descripción |
Descripción |
|
Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
|
Ponderación de la PEC en la nota final |
Ponderación de la PEC en la nota final |
|
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
|
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
|
OTRAS ACTIVIDADES EVALUABLES
|
¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
¿Hay otra/s actividad/es evaluable/s? |
No |
Descripción |
Descripción |
|
Criterios de evaluación |
Criterios de evaluación |
|
Ponderación en la nota final |
Ponderación en la nota final |
|
Fecha aproximada de entrega |
Fecha aproximada de entrega |
|
Comentarios y observaciones |
Comentarios y observaciones |
|
¿Cómo se obtiene la nota final?
|
The evaluation of the course will consist in a course work related to the topics of the subject. As an example, the work could be on the following generic topics:
1) Urban Growth and Accessibility.
2) Economic Growth.
3) High-speed railways.
4) Transport policy in the European Union.
5) Low Cost Airlines.
6) Short Sea Shipping and Sea Motorways
7) Freight Transportation
8) High-speed rail infrastructure
9) Roads and highways
10) Ports
11) Airports
12) Rail freight
13) Suburban railways, trams, subways and light rail
14) Passenger railways
15) Inland waterways.
|
TEXTBOOK:
BUTTON, KENNETH (2022): TRANSPORT ECONOMICS, 4th Edition. Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK. ISBN: 978-1786435668.
FURTHER LITERATURE:
a) Elementary
O’SULLIVAN ARTHUR (2007): URBAN ECONOMICS (6ª Ed). Ed. McGraw-Hill Irwin, NY, USA. ISBN: 978-0-07-298476-7. Chapters: 5, 10, 11.
b) Advanced
JARA-DIAZ, SERGIO (2007): TRANSPORT ECONOMIC THEORY. Elsevier Ltd., Oxford UK. ISBN: 978-0-08-045028-5.
McCARTHY, PATRICK S. (2001): TRANSPORTATION ECONOMICS. Blackwell Publishers Inc., Malden, MA, USA. ISBN: 978-0-631-22180-7.
SUPPORTING RESOURCES:
Complementary information, articles and documents on the ALF platform and web pages.