Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED


INES GIL JAURENA
DIR. DPTO. TEORÍA EDUC.Y PEDAGOGÍA SOCIAL
PROFESORA TITULAR UNIVERSIDAD
TEORÍA DE LA EDUCACIÓN Y PEDAGOGÍA SOCIAL
FACULTAD DE EDUCACIÓN
(+34) 91398-6365
Academic Information
PhD in Education, UNED, 2008
Academic positions held
.
Research activity
Research topics:
Intercultural education
Citizenship and participation
Social pedagogy and community development
Open and distance education
Educational management experience
.
Teaching
Asignaturas de Grado:
- 66034041 - TRABAJO FIN DE GRADO (TRABAJO SOCIAL)
- 6301401- - TRABAJO FIN DE GRADO (EDUC. SOCIAL)
- 63012056 - ANIMACIÓN SOCIOCULTURAL
Asignaturas de Master:
- 23306103 - DISEÑO Y EVALUACIÓN DE PROGRAMAS Y PROYECTOS
- 23306207 - PARTICIPACIÓN SOCIAL Y ACCIÓN COMUNITARIA

Nº of recognized sections of teacher evaluation
2 six-year periodsResearch
INVESTIGATION GROUPS
- INTER Group. Research in Intercultural Education The INTER Group consists of professors and students from different Spanish and foreign departments and institutions. It is a space for teaching and research on issues of cultural diversity and education. We put diversity in the spotlight of pedagogical reflection and we believe that this diversity, far from being an exception, is the norm in all human groups. We propose an intercultural approach as a point of view for defining and responding to diversity in education. + info
- CO‑Lab: Collaborative Open Laboratory for teaching innovation The CO-Lab Group consists of teachers from different Departments of the UNED. It is a space for research and teaching innovation on open education practices in digitally connected spaces. + info
PROYECTOS DE INVESTIGACIÓN
- Educación social y Covid-19 en España y Portugal: Exclusión sociolaboral tras la pandemia y buenas prácticas para la inclusión (ESIN) Referencia: PID2021-127271NA-I00, correspondiente a la convocatoria 2021 de Proyectos de Generación de Conocimiento del Ministerio de Ciencia e Innovación. Más información en https://educacionsocialcovid.com/
- Infancia y participación. Diagnóstico y propuestas para una ciudadanía activa e inclusiva en la comunidad, las instituciones y la gobernanza (RTI2018-098821-B-I00) La investigación tiene el propósito de avanzar en el ejercicio de la participación de la infancia en su ciudad y en su inclusión como ciudadanía activa, así como fortalecer las formas y las prácticas de participación del colectivo de infancia y adolescencia en los municipios. + info
- Proyectos de innovación docente Listado de proyectos desarrollados en el marco del Grupo CO-Lab + info
Nº of recognized sections of research activity
0 quinquenniumsPublications
-
PUBLICATIONS IN MAGAZINES
- Bozkurt, A., & Gil-Jaurena, I. (2023). Shaping the Future by Looking at the Past of Openness in Education and Open Praxis: Rising on the Shoulders of Giants. Open Praxis, 15(1), 1-7. https://doi.org/10.55982/openpraxis.15.1.558
- Gil-Jaurena, I., López-Martín, C., & Valencia, J. (2023). ¿Cómo acompañar la inclusión? Elementos de protección y buenas prácticas en programas de inserción sociolaboral. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 75-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.05
- Gil-Jaurena, I.; Domínguez, D. & Ballesteros, B. (2022). Learning outcomes based assessment in distance higher education. A case study. Open Learning: The Journal of Open, Distance and eLearning, 37(2), 193-208. https://doi.org/10.1080/02680513.2020.1757419
- Domínguez, D.; Gil-Jaurena, I. y Morentin, J. (2022). The impact of rapid adoption of online assessment on students’ performance and perceptions: Evidence from a distance learning university. The Electronic Journal of e-Learning, 20(2), 224-241. https://doi.org/10.34190/ejel.20.3.2399
- Mateos, T., Sánchez, E; Gil-Jaurena, I. y Romero, C. (2022). Child‐Led Participation: A Scoping Review of Empirical Studies. Social Inclusion, 10(2). https://doi.org/10.17645/si.v10i2.4921
- Cano Hila, A. B.; Pose, H. y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias municipales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 77-88. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.05
- López Ronda, S. y Gil-Jaurena, I. (2021). Transformaciones del Presupuesto Participativo en España: de la aplicación del modelo de Porto Alegre a la instrumentalización de las nuevas experiencias. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(1), 151-174. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.1.10
- Melero, H. S., & Gil-Jaurena, I. (2019). Learning by participating in social movements: Ethnographic research in Madrid. Australian Journal of Adult Learning, 59(3), 284-306.
- Ballesteros, B., Gil-Jaurena, I. & Morentin, J. (2019). Validación de la versión en castellano del cuestionario ‘Community of Inquiry'. RED-Revista de Educación a Distancia, 59, 1–26. Art, 4. http://dx.doi.org/10.6018/red/59/04
- Aguado, T.; Melero, H. S., & Gil-Jaurena, I. (2018). Espacios y prácticas de participación ciudadana. Propuestas educativas desde una mirada intercultural. RELIEVE, 24(2), art. M3. http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13194
- Gil-Jaurena, I. & Domínguez, D. (2018). Teachers’ roles in light of massive open online courses (MOOCs): Evolution and challenges in higher distance education. International Review of Education, 64(2), 197–219. https://doi.org/10.1007/s11159-018-9715-0
- Aguado, T.; Mata, P. & Gil-Jaurena, I. (2017). Mobilizing intercultural education for equity and social justice. Time to react against the intolerable: A proposal from Spain. Intercultural Education, 28(4), 408-423. http://dx.doi.org/10.1080/14675986.2017.1333874
- Gil-Jaurena, Inés; Ballesteros, Belén & Melero, Héctor S. (2017). The Training of Educators in Praxis. Experiences Drawn from the Master’s Degree in Intercultural Education. The Normal Lights, 11(2), 208–235. http://po.pnuresearchportal.org/ejournal/index.php/normallights/article/view/535/258
- Gil-Jaurena, Inés, Callejo-Gallego, Manuel-Javier & Agudo-Arroyo, Yolanda. (2017). Evaluation of the UNED MOOCs implementation: demographics, learners’ opinions and completion rates. The International Review of Research in Open and Distributed Learning (IRRODL), 18(7), 141–168. http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3155
- Domínguez, Daniel; Álvarez, José Francisco y Gil-Jaurena, Inés. (2016). Analítica del aprendizaje y Big Data: heurísticas y marcos interpretativos. Dilemata, 22, 87–103. http://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000042
- Gil Jaurena, I.; Ballesteros, B.; Mata, P. y S. Melero, H.. (2016). Ciudadanías: significados y experiencias. Aprendizajes desde la investigación. Foro de Educación, 14(20), 283-303. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.014
- Gil Jaurena, Inés y Kucina, Sandra. (2016). Aligning learning outcomes and assessment methods: a web tool for e-learning courses. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(17), 1–16. http://dx.doi.org/10.1186/s41239-016-0016-z
- Schuwer, Robert; Gil-Jaurena, Inés; Aydin, Cengiz Hakan; Costello, Eamon; Dalsgaard, Christian; Brown, Mark; Jansen, Darco y Teixeira, Antonio. (2015). Opportunities and Threats of the MOOC Movement for Higher Education: The European Perspective. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(6), 20–38. http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v16i6.2153
-
PUBLICATIONS AT CONFERENCES
AUTHORS: ROCÍO MUÑOZ MANSILLA, JOAQUÍN ARANDA, JOSÉ MANUEL DÍAZ, DICTINO CHAOS, ANTONIO J. REINOSO. TITLE: Design of a dynamic positioning system for a moored floating platform using QFT robust control. TYPE OF PARTICIPATION: CONGRESS PRESENTATION: The 7th IEEE Conference on Industrial Electronics and Applications (ICIEA 2012). PUBLICATION: IEEE Conference Publications. 2012, Page (s): 763 - 768. DOI: 10.1109 / ICIEA.2012.6360827 VENUE: Singapore. Issn 978-1-4577-2117-5 YEAR: 2012
AUTHORS: Rocío Muñoz Mansilla, Ana M. Marcos del Cano, Jesús Gómez Garzás, Isabel Martín de Llano TITLE: A study case of internet voting for the University's Senate in the National Distance Education University of Spain (UNED) Type of Presentation CONGRESS: 12th European Conference on eGovernment– ECEG 2012 Organizing entity: Institute of Public Governance and Management ESADE - Ramón Llull University. ACI International Academic Conference. CHARACTER: International PUBLICATION: Academic Publishing International ISBN 978-1-908272-41-6. Volume II, p. 511-521. PLACE: Barcelona, Dates: June 13-15, 2012 YEAR 2012 -
OTRAS PUBLICACIONES
- Gil Jaurena, I. (2022). Presentación de la Mesa Infancia 2. El compromiso de la acción socioeducativa con la infancia: experiencias y retos. RES: Revista de Educación Social, 35, 14. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2022/11/res-35.-VIII-Cong.-1etapa.1sesion.mesa-infancia-2.presentacion-ines.pdf
- Gil Jaurena, I., Díaz García, G., Alzueta Jaro, R. y Aragón Álvarez, M. (2022). Síntesis de la mesa "El compromiso de la acción socioeducativa con la infancia: experiencias y retos". RES: Revista de Educación Social, 35, 54. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2022/12/Res35.pdf
- Gil-Jaurena, I. y Domínguez, D. (2022). Adaptation of the final exam in a distance education course: from face-to-face to online assessment, en 2022 Envisioning Report For Empowering Universities (pp. 43-45). EADTU. https://doi.org/10.5281/zenodo.6576471
- Gil Jaurena, Inés; Goig, Rosa Mª y Barbas, Ángel (coords.). (2021) Animación e intervención sociocultural. Intervención educativa en contextos sociales. UNED.
- Gil Jaurena, Inés y López González, Aitor. (2021). Recursos educativos abiertos de apoyo en la realización del TFM. En M.ª del Carmen Ortega, Francisco Javier García-Castilla y Ángel De-Juanas (coords.). Guía para la elaboración de trabajos fin de máster de investigación educativa. Octaedro.
- Evans, C. & Bunescu, L. (eds.) (2020). Student assessment. Thematic Peer Group Report. Learning & Teaching Paper #10. Bruselas: European University Association (EUA). https://eua.eu/downloads/publications/eua%20report%20student%20assessment_web.pdf
- Gil-Jaurena, I., Domínguez, D., Izquierdo, A., & Morentin, J. (2018). Análisis de cursos online y a distancia desde el modelo “Community of Inquiry”. In J. Valverde-Berrocoso (Ed.), Campus Digitales en la Educación Superior. Experiencias e investigaciones (pp. 346–356), Cáceres, Spain: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura. ISBN: 978–84–09–07198–2. https://www.eweb.unex.es/eweb/publicacionesuex/LibroCampusDigitalescompressed.pdf
- Mata, Patricia; Gil-Jaurena, Inés y Aguado, Teresa (coords.). (2018). Ciudadanías. Aprendizaje de la ciudadanía activa: discursos, experiencias y propuestas educativas. Madrid: UNED.
- Gil Jaurena, Inés; Ballesteros, Belén y Sánchez Melero, Héctor. (2015). Lógicas de la investigación y la intervención: hacia la superación de dicotomías desde la docencia universitaria, en Ángel de Juanas y Ana Fernández (coords.). Pedagogía social, universidad y sociedad. Madrid: UNED. Pp. 287-295.
- Mata Benito, Patricia; Ballesteros Velázquez, Belén y Gil Jaurena, Inés (Eds.). (2014). Aprendizaje de la ciudadanía y la participación. Madrid: Traficantes de sueños.
- PUBLICACIONES EN LÍNEA Ir a Portal Científico UNED

Other activities
Experience in educational, scientific and technological management and administrationEditor for Open Praxis journal, published by ICDE since 2012
Coordinator of CO-Lab: Collaborative Open Laboratory for teaching innovation (GID 2016-30) since 2016
OthersMember of the EDEN Network of Academics and Professionals - EDEN NAP Steering Committee. Since 2020.
Member of the EDEN Fellows’ Council Board. Since 2020.