Universidad Nacional de Educación a Distancia

Logotipo UNED 50 aniversario

Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED

fondo titulo
INES GIL JAURENA -  DIR. DPTO. TEORÍA EDUC.Y PEDAGOGÍA SOCIAL

INES GIL JAURENA

DIR. DPTO. TEORÍA EDUC.Y PEDAGOGÍA SOCIAL

PROFESORA TITULAR UNIVERSIDAD

TEORÍA DE LA EDUCACIÓN Y PEDAGOGÍA SOCIAL

FACULTAD DE EDUCACIÓN

inesgj@edu.uned.es

(+34) 91398-6365

Academic Information

PhD in Education, UNED, 2008

Academic positions held

.

Research activity

Research topics:

Intercultural education
Citizenship and participation
Social pedagogy and community development
Open and distance education

 

Educational management experience

.

Research

INVESTIGATION GROUPS

  • INTER Group. Research in Intercultural Education The INTER Group consists of professors and students from different Spanish and foreign departments and institutions. It is a space for teaching and research on issues of cultural diversity and education. We put diversity in the spotlight of pedagogical reflection and we believe that this diversity, far from being an exception, is the norm in all human groups. We propose an intercultural approach as a point of view for defining and responding to diversity in education. + info
  • CO‑Lab: Collaborative Open Laboratory for teaching innovation The CO-Lab Group consists of teachers from different Departments of the UNED. It is a space for research and teaching innovation on open education practices in digitally connected spaces. + info

PROYECTOS DE INVESTIGACIÓN

  • Diseño y validación de una caja de herramientas para promover la participación de la infancia a nivel local referencia PDC2022-133276-I00
  • Educación social y Covid-19 en España y Portugal: Exclusión sociolaboral tras la pandemia y buenas prácticas para la inclusión (ESIN) Referencia: PID2021-127271NA-I00, correspondiente a la convocatoria 2021 de Proyectos de Generación de Conocimiento del Ministerio de Ciencia e Innovación. Más información en https://educacionsocialcovid.com/
  • Infancia y participación. Diagnóstico y propuestas para una ciudadanía activa e inclusiva en la comunidad, las instituciones y la gobernanza (RTI2018-098821-B-I00) La investigación tiene el propósito de avanzar en el ejercicio de la participación de la infancia en su ciudad y en su inclusión como ciudadanía activa, así como fortalecer las formas y las prácticas de participación del colectivo de infancia y adolescencia en los municipios. + info
  • Proyectos de innovación docente Listado de proyectos desarrollados en el marco del Grupo CO-Lab + info

N.º of recognized sections of research activity

2

Publications

  • PUBLICATIONS IN MAGAZINES - Bozkurt, A., et al. (2023). Openness in Education as a Praxis: From Individual Testimonials to Collective Voices. Open Praxis, 15(2), 76–112. https://doi.org/10.55982/openpraxis.15.2.574

    - Bozkurt, A., & Gil-Jaurena, I. (2023). Shaping the Future by Looking at the Past of Openness in Education and Open Praxis: Rising on the Shoulders of Giants. Open Praxis15(1), 1-7. https://doi.org/10.55982/openpraxis.15.1.558

    - Gil-Jaurena, I., López-Martín, C., y Valencia, J. (2023). ¿Cómo acompañar la inclusión? Elementos de protección y buenas prácticas en programas de inserción sociolaboral. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 42, 75-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.05

    - Gil-Jaurena, I.; Domínguez, D. y Ballesteros, B. (2022). Learning outcomes based assessment in distance higher education. A case study. Open Learning: The Journal of Open, Distance and eLearning, 37(2), 193-208. https://doi.org/10.1080/02680513.2020.1757419

    - Domínguez, D.; Gil-Jaurena, I. y Morentin, J. (2022). The impact of rapid adoption of online assessment on students’ performance and perceptions: Evidence from a distance learning university. The Electronic Journal of e-Learning, 20(2), 224-241. https://doi.org/10.34190/ejel.20.3.2399 

    - Mateos, T., Sánchez, E; Gil-Jaurena, I. y Romero, C. (2022). Child‐Led Participation: A Scoping Review of Empirical Studies. Social Inclusion, 10(2). https://doi.org/10.17645/si.v10i2.4921

    - Gil Jaurena, I. (2022). Presentación de la Mesa Infancia 2. El compromiso de la acción socioeducativa con la infancia: experiencias y retos. RES: Revista de Educación Social, 35, 14. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2022/11/res-35.-VIII-Cong.-1etapa.1sesion.mesa-infancia-2.presentacion-ines.pdf

    - Gil Jaurena, I., Díaz García, G., Alzueta Jaro, R. y Aragón Álvarez, M. (2022). Síntesis de la mesa "El compromiso de la acción socioeducativa con la infancia: experiencias y retos". RES: Revista de Educación Social, 35, 54. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2022/12/Res35.pdf

    -  Cano Hila, A. B.; Pose, H. y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias municipales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 77-88. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.05

    - López Ronda, S. y Gil-Jaurena, I. (2021). Transformaciones del Presupuesto Participativo en España: de la aplicación del modelo de Porto Alegre a la instrumentalización de las nuevas experiencias. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(1), 151-174. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.1.10

    - Melero, H. S., & Gil-Jaurena, I. (2019). Learning by participating in social movements: Ethnographic research in Madrid. Australian Journal of Adult Learning, 59(3), 284-306. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1237539.pdf

    - Ballesteros, B., Gil-Jaurena, I. & Morentin, J. (2019). Validación de la versión en castellano del cuestionario ‘Community of Inquiry'. RED-Revista de Educación a Distancia, 59, 1–26. Art, 4. http://dx.doi.org/10.6018/red/59/04

    - Aguado, T.; Melero, H. S., & Gil-Jaurena, I. (2018). Espacios y prácticas de participación ciudadana. Propuestas educativas desde una mirada intercultural. RELIEVE, 24(2), art. M3. http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13194

    - Gil-Jaurena, I. & Domínguez, D. (2018). Teachers’ roles in light of massive open online courses (MOOCs): Evolution and challenges in higher distance education. International Review of Education, 64(2), 197–219. https://doi.org/10.1007/s11159-018-9715-0

    - Aguado, T.; Mata, P. & Gil-Jaurena, I. (2017). Mobilizing intercultural education for equity and social justice. Time to react against the intolerable: A proposal from Spain. Intercultural Education, 28(4), 408-423. http://dx.doi.org/10.1080/14675986.2017.1333874

    - Gil-Jaurena, Inés; Ballesteros, Belén & Melero, Héctor S. (2017). The Training of Educators in Praxis. Experiences Drawn from the Master’s Degree in Intercultural Education. The Normal Lights, 11(2), 208–235. https://doi.org/10.56278/tnl.v11i2.535

    - Gil-Jaurena, Inés, Callejo-Gallego, Manuel-Javier & Agudo-Arroyo, Yolanda. (2017). Evaluation of the UNED MOOCs implementation: demographics, learners’ opinions and completion rates. The International Review of Research in Open and Distributed Learning (IRRODL), 18(7), 141–168. http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3155

    - Domínguez, Daniel; Álvarez, José Francisco y Gil-Jaurena, Inés. (2016). Analítica del aprendizaje y Big Data: heurísticas y marcos interpretativos. Dilemata, 22, 87–103. http://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000042

    - Gil Jaurena, I.; Ballesteros, B.; Mata, P. y S. Melero, H.. (2016). Ciudadanías: significados y experiencias. Aprendizajes desde la investigación. Foro de Educación, 14(20), 283-303. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.014

    - Gil Jaurena, Inés y Kucina, Sandra. (2016). Aligning learning outcomes and assessment methods: a web tool for e-learning courses. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(17), 1–16. http://dx.doi.org/10.1186/s41239-016-0016-z

    - Schuwer, Robert; Gil-Jaurena, Inés; Aydin, Cengiz Hakan; Costello, Eamon; Dalsgaard, Christian; Brown, Mark; Jansen, Darco y Teixeira, Antonio. (2015). Opportunities and Threats of the MOOC Movement for Higher Education: The European Perspective. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(6), 20–38. http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v16i6.2153

    - Sánchez Melero, Héctor y Gil Jaurena, Inés. (2015). Análisis interseccional y enfoque intercultural en el estudio de la ciudadanía y la participación: Consideraciones epistemológicas. Diálogo andino, 47, 143-149. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812015000200015 

    - Gil-Jaurena, Inés. (2015). Lifelong Learning Policies and Higher Education in Europe and Spain. Journal of Lifelong Learning Society- 「평생학습사회」 제11권 제2호, 11(2), 303-338. http://doi.org/10.26857/JLLS.2015.05.11.2.303

    - Gil-Jaurena, I., López-Ronda, S., y Sánchez-Melero, H. (2015). Investigación sobre espacios de participación ciudadana: análisis y propuestas desde una perspectiva educativa. Revue Internationale Animation, Territoires Et Pratiques Socioculturelles, (8), 1–12. https://doi.org/10.55765/atps.i8.484

    - Gil-Jaurena, I. (2013). Enfoque intercultural y animación sociocultural: convergencias y reflexiones. Revista Iberoamericana De Educación, 61(4), 1-7. https://doi.org/10.35362/rie614924

    - Gil-Jaurena, I. (2012). Análisis de recursos educativos en Primaria desde una perspectiva intercultural. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(3), 31-46. https://doi.org/10.15366/riee2012.5.3.002

    - Gil-Jaurena, I. (2012). Observación de procesos didácticos y organizativos de aula en Educación Primaria desde un enfoque intercultural. Revista de educación, 358, 85-110. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-358-184

    - Gil-Jaurena, I. y Domínguez, D. (2012). Open Social Learning y educación superior. Oportunidades y retos.
    Revista Iberoamericana de Educación, 60(1), 191-203. https://doi.org/10.35362/rie600452

    - Gil Jaurena, Inés. (2010). Cultural diversity in compulsory education: an overview of the context of Madrid (Spain). Intercultural Education, 21(4), 299-315. http://dx.doi.org/%2010.1080/14675986.2010.506022

    - Aguado, Teresa; Gil Jaurena, Inés y Mata, Patricia. (2010). El enfoque intercultural en la formación del profesorado. Dilemas y propuestas / The intercultural approach to teacher training: dilemmas and proposals. Contrastes: Revista cultural, 58, 11-19. 

    - Aguado Odina, María Teresa, Gil Jaurena, Inés y Mata Benito, Patricia. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado: dilemas y propuestas. Revista complutense de educación, 19(2), 275-294. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220275A

    - Gil Jaurena, Inés. (2007). Percepciones de la diversidad y de los logros escolares. Análisis desde un enfoque intercultural. Emigra Working Papers, 87. Pp. 1-20. Descargar artículo en pdf

    - Grupo INTER (2005). Formación intercultural para el profesorado: una experiencia de cooperación europea. Migraciones, 18, 233–246. https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/3052

    - Gil Jaurena, Inés (2005). Radford Primary School: las claves de una escuela inclusiva. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 617-628. http://hdl.handle.net/10486/660913

    - Aguado Odina, María Teresa; Callejo, Javier; Ballesteros Velázquez, Belén; Gil Jaurena, Inés y López Pérez, Beatriz S. (2001). Indicadores de evaluación de la educación a distancia en un sistema universitario. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 4(1), 35-50. https://doi.org/10.5944/ried.4.1.1190

    - Aguado Odina, María Teresa; Herraz Ramos, Mercedes; Gil Jaurena, Inés y López Pérez, Beatriz S. (2000). Evaluación de la enseñanza universitaria: la UNED en el Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de Universidades en España. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 3(2), 65-92. https://doi.org/10.5944/ried.3.2.1974

  • PUBLICATIONS AT CONFERENCES AUTHORS: ROCÍO MUÑOZ MANSILLA, JOAQUÍN ARANDA, JOSÉ MANUEL DÍAZ, DICTINO CHAOS, ANTONIO J. REINOSO. TITLE: Design of a dynamic positioning system for a moored floating platform using QFT robust control. TYPE OF PARTICIPATION: CONGRESS PRESENTATION: The 7th IEEE Conference on Industrial Electronics and Applications (ICIEA 2012). PUBLICATION: IEEE Conference Publications. 2012, Page (s): 763 - 768. DOI: 10.1109 / ICIEA.2012.6360827 VENUE: Singapore. Issn 978-1-4577-2117-5 YEAR: 2012


    AUTHORS: Rocío Muñoz Mansilla, Ana M. Marcos del Cano, Jesús Gómez Garzás, Isabel Martín de Llano TITLE: A study case of internet voting for the University's Senate in the National Distance Education University of Spain (UNED) Type of Presentation CONGRESS: 12th European Conference on eGovernment– ECEG 2012 Organizing entity: Institute of Public Governance and Management ESADE - Ramón Llull University. ACI International Academic Conference. CHARACTER: International PUBLICATION: Academic Publishing International ISBN 978-1-908272-41-6. Volume II, p. 511-521. PLACE: Barcelona, ​​Dates: June 13-15, 2012 YEAR 2012

  • LIBROS, CAPÍTULOS E INFORMES DE INVESTIGACIÓN - Melero, Héctor S., López González, Aitor, Seguro Gómez, Vanesa, Cercadillo Isla, Mar, Pomar Fernández, Francisco Javier, Ibañez, Gabriela y Gil Jaurena, Inés. (2023). Trabajo en red para la promoción de la participación infantil en la Comunidad de Madrid: ventajas y dificultades. En Ana Novella y Marta Sabariego (coord.). Participación de la infancia. Oportunidades para avanzar como comunidad (pp. 29-38). Graó.

    - Mateos Blanco, Tania, Barba Núñez, María, Noguera Pigem, Elena, Laforgue-Bullido, Noemi, Buxarrais, Maria Rosa y Gil Jaurena, Inés. (2023). Participación inclusiva de niños, niñas y adolescentes: visiones y retos municipales. En Ana Novella y Marta Sabariego (coord.). Participación de la infancia. Oportunidades para avanzar como comunidad (pp. 111-119). Graó.

    - Gil-Jaurena, I. y Domínguez, D. (2022). Adaptation of the final exam in a distance education course: from face-to-face to online assessment, en 2022 Envisioning Report For Empowering Universities (pp. 43-45). EADTU. https://doi.org/10.5281/zenodo.6576471

    - Gil Jaurena, Inés; Goig, Rosa Mª y Barbas, Ángel (coords.). (2021). Animación e intervención sociocultural. Intervención educativa en contextos sociales. UNED.

    - Ruiz Román, Cristóbal; Herrera Pastor, David y Gil Jaurena, Inés. (2021). Animación sociocultural y desarrollo comunitario, en Francisco del Pozo (coord.). Intervención educativa en contextos sociales: educación social especializada y comunitaria. Universidad del Norte (Colombia). Pp. 146-166.

    - Gil Jaurena, Inés y López González, Aitor. (2021). Recursos educativos abiertos de apoyo en la realización del TFM. En M.ª del Carmen Ortega, Francisco Javier García-Castilla y Ángel De-Juanas (coords.). Guía para la elaboración de trabajos fin de máster de investigación educativa. Octaedro.

    - Evans, C. & Bunescu, L. (eds.) (2020). Student assessment. Thematic Peer Group Report. Learning & Teaching Paper #10. Bruselas: European University Association (EUA). https://eua.eu/downloads/publications/eua%20report%20student%20assessment_web.pdf

    - Gil-Jaurena, Inés. (2019). Las bibliotecas de Melbourne como espacios multiculturales: Un análisis desde las políticas públicas. En Belén Ballesteros y David Abril (compiladores.). Diversidad, educación y políticas públicas desde un enfoque intercultural. UNED.

    - Gil-Jaurena, I., Domínguez, D., Izquierdo, A., & Morentin, J. (2018). Análisis de cursos online y a distancia desde el modelo “Community of Inquiry”. In J. Valverde-Berrocoso (Ed.), Campus Digitales en la Educación Superior. Experiencias e investigaciones (pp. 346–356). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura. https://www.eweb.unex.es/eweb/publicacionesuex/LibroCampusDigitalescompressed.pdf

    - Mata, Patricia; Gil-Jaurena, Inés y Aguado, Teresa (coords.). (2018). Ciudadanías. Aprendizaje de la ciudadanía activa: discursos, experiencias y propuestas educativas. Madrid: UNED.

    - Gil Jaurena, Inés; Ballesteros, Belén y Sánchez Melero, Héctor. (2015). Lógicas de la investigación y la intervención: hacia la superación de dicotomías desde la docencia universitaria, en Ángel de Juanas y Ana Fernández (coords.). Pedagogía social, universidad y sociedad. Madrid: UNED. Pp. 287-295.

    - Mata Benito, Patricia; Ballesteros Velázquez, Belén y Gil Jaurena, Inés (Eds.). (2014). Aprendizaje de la ciudadanía y la participación. Madrid: Traficantes de sueños.

    - Gil Jaurena, Inés; Sánchez Melero, Héctor y Ballesteros, Belén. (2014). Aprendizaje y práctica de la ciudadanía: propuestas desde la investigación, en Gema Celorio y Alicia López de Munain (compiladoras). Cambiar la educación para cambiar el mundo… ¡Por una acción educativa emancipadora! Vitoria: Universidad del País Vasco / HEGOA. Pp. 208-213.

    - Gil Jaurena, Inés y Sánchez Melero, Héctor. (2014). Investigación participativa para el análisis de espacios de participación. En Patricia Mata Benito, Belén Ballesteros y Margarita del Olmo (Eds.). Propuestas de investigación e intervención desde un enfoque participativo. Madrid: UNED.

    - Gil Jaurena, Inés y Sánchez Melero, Héctor. (2014). Educación del ocio y tiempo libre en el medio penitenciario, en Ángel de Juanas (coord.). Educación social en los centros penitenciarios. UNED. Colección Ciencias Sociales y Jurídicas. Pp. 93-114.

    - Gil Jaurena, Inés y Mata Benito, Patricia. (2013). Retos actuales de la intervención sociocultural, en Mª Luisa Sarrate y Ángel Luis González Olivares (coords.). Animación e intervención sociocultural. UNED. Colección Ciencias Sociales y Jurídicas. Pp. 13-57.

    - Gil Jaurena, Inés. (2012). Aprendizaje de la ciudadanía y la participación. Aproximación a su estudio, en Sonia Morales, Juan Lirio y Rosa Marí Ytarte (coords.), La Pedagogía Social en la Universidad. Investigación, formación y compromiso social. Valencia: Nau llibres. Pp. 223-230.

    - Gil Jaurena, Inés. (2012). Intercultural education in Madrid: contrasting scenarios of school practice, en Nektaria Palaiologou y Gunther Dietz (eds.). Mapping the Broad Field of Multicultural and Intercultural Education Worldwide: Towards the Development of a New Citizen. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. Pp. 135-153.

    - Jiménez, Rosario (coord.); Lancho, Julio; Sanz, Juan Carlos y Gil Jaurena, Inés. (2011). Educación de adultos: modalidad a distancia, sectores de intervención, organización y oferta. UNED. Colección Educación Permanente.

    - Ballesteros Velázquez, Belén y Gil-Jaurena, Inés (coords.). (2011). Diversidad cultural y eficacia de la escuela: un repertorio de buenas prácticas en centros de educación obligatoria. Subdirección General de Documentación y Publicaciones, Ministerio de Educación. 

    - Aguado Odina, Teresa (coord.). (2010). Diversidad cultural y logros de los estudiantes en educación obligatoria. Lo que sucede en las escuelas. Madrid: MEC-UNED. Estudios del CREADE nº 4.

    - Gil Jaurena, Inés. (2009). Enfoque intercultural y práctica escolar. Escenarios en la Comunidad de Madrid. En Teresa Aguado Odina y Margarita del Olmo (coords.). Educación intercultural. Perspectivas y propuestas. Madrid: Ramon Areces. 

    - Gil Jaurena, Inés. (2009). Diversidad cultural en educación obligatoria. ¿Qué sucede en las escuelas?, en Matilde Fernández Montes y Waltraud Mullauer-Seichter (coords.). La integración escolar a debate. Madrid: Pearson / Prentice Hall. Pp. 143-169.

    - Gil Jaurena, Inés y Ballesteros, Belén. (2009). Resources for teacher training in intercultural education. Report on INTER research group activities and products. En Eliza Czerka y Monika Mechlinska-Pauli (eds.). Teaching and learning in different cultures. An adult education perspective. Gdansk, Polonia: Gdansk Higher School of Humanities Press. Pp. 147-159.

    - Grupo Inter (2007). Racism: A Teenagers’ Perspective. Results of Preliminary Research from Madrid [Racismo, adolescencia e inmigración. Imágenes y experiencia del racismo en adolescentes y jóvenes]. Viena: Navreme. 

    - Grupo Inter (2007). Racism: what it is and how to deal with it. [A Guide to talk about racism]. Viena: Navreme. 

    - Grupo Inter (2007). Racismo: qué es y cómo se afronta. Una Guía para hablar de racismo. Madrid: Pearson.

    - Grupo Inter (2006). Educación Intercultural: necesidades de formación de profesorado desde la perspectiva europea / Intercultural Education: teacher training needs from a european perspective. Madrid: Estudios de la UNED.

    - Grupo INTER (2006). Guía Inter. Una guía práctica para aplicar la educación intercultural en la escuela. MEC. 

    - Grupo Inter (2006). Culture is our focus, diversity is our normality. INTER guide to implement intercultural education. Viena: Navreme.

    - Aguado, Teresa; Gil Jaurena, Inés y Mata, Patricia. (2005). Educación intercultural: una propuesta para la transformación de la escuela. Los Libros de la Catarata.

    - Téllez, J. A., Malik, B., Mata, P. y Sutil, I. (2005). Orientación intercultural. Madrid: Sanz y Torres.

    - Aguado, Teresa y Gil Jaurena, Inés. (2003). La educación intercultural en la práctica: diagnóstico y desarrollo de actuaciones en contextos escolares, en Encarnación Soriano (coord.). Perspectivas teórico-prácticas en Educación intercultural. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Almería. Pp. 89-102.

  • PUBLICACIONES EN LÍNEA Ir a Portal Científico UNED

    Ir a Google Scholar

    Ir a Orcid

    Ir a Dialnet

    Ir a Publons

    Ir a ResearchGate

Otros

Other activities

Experience in educational, scientific and technological management and administration

Editor for Open Praxis journal, published by ICDE since 2012

Coordinator of CO-Lab: Collaborative Open Laboratory for teaching innovation (GID 2016-30) since 2016

Others

Member of the EDEN Network of Academics and Professionals - EDEN NAP Steering Committee. Since 2020.

Member of the EDEN Fellows’ Council Board. Since 2020.