fondo titulo
HECTOR MELERO SANCHEZ -  COORD MASTER EUROLATINOAMERICANO EN EDU. INTERCULTURAL

HECTOR MELERO SANCHEZ

COORD MASTER EUROLATINOAMERICANO EN EDU. INTERCULTURAL

PROFESOR CONTRATADO DOCTOR

MÉTODOS DE INVESTIGACIÓN Y DIAGNÓSTICO EN EDUCACIÓN I

FACULTAD DE EDUCACIÓN

hsmelero@edu.uned.es

(+34) 91398-

Academic Information

Doctor of Education (2018) from the National University of Distance Education (UNED) with the thesis "Spaces and practices of citizen participation. Analysis and proposals from an intercultural approach", as well as a Master degree in Interdisciplinary Gender Studies (Universidad Autónoma de Madrid -2012), University degree in Pedagogy (UNED-2014) and Graduate in Social Work Education (Universidad Autónoma de Madrid-C.U.La Salle-2011).

Academic positions held

.

Research activity

.

Professional experience

Member of the Department of Research Methods and Diagnostic in Education 1 (MIDE I) of the Faculty of Education of the UNED since 2015. Currently as Assistant Professor of Education and previously enjoyed a FPI-UNED scholarship (2015-2019 - last postdoctoral year as Research Associate of Education). He has also carried out a predoctoral short stay from February to April 2017 at the Ontario Institute for Studies in Education (OISE) of the University of Toronto- Toronto, Canada and a postdoctoral stay in the Education Area of ​​the Universidad Andina Simón Bolivar, Quito, Ecuador in December 2019.

He has taught undergraduate and Master's degrees at the UNED and as a Adjunct Professor of Education at the UNED-local center Jacinto Verdaguer, Madrid: He is currently a member of the teaching team of the subjects of Diversity and Equality in Education and Research Methods in Social Education of the Degree in Social Education, and the subject Intercultural Curriculum and transformation of the school of the Euro-Latin American Master in Intercultural Education, as well as Adjunct Professor of Education of the subjects Design of Social and Cultural Development Programs (Degree in Social Education) and Intercultural Education (Degree in Pedagogy).

As a member of the INTER Research Group on Intercultural Education since 2013, he has participated in national and international research projects. His lines of interest and research are; intercultural education, citizenship and participation, qualitative and participatory research methods, social education/pedagogy, learning and social movements, intersectionality and gender. In addition, as a member since its creation in 2016 of the Teaching Innovation Group "CO-Lab:Open and collaborative laboratory for teaching innovation", he has investigated different aspects of university teaching and distance education. Since 2013 he has presented numerous communications to scientific conferences and has several publications, mainly on Intercultural Education, Pedagogy / Social Education, learning and social movements, Citizen Participation and Gender.

As a socio-educational professional, he has experience since 1997 in socio-educational intervention in socio-cultural animation.

Research

RESEARCH GROUPS

  • Grupo INTER de investigación en educación intercultural (G79EDU7 GI38) (web) (blog)

N.º of recognized sections of research activity

1
Otros

Other activities

Others

Dirección de Tesis Doctorales

  • (en proceso)

Dirección Trabajos Fin de Máster

  • 2015- Nadal, R. "Herramientas interculturales como síntoma de salud"- Itinerario de Educación Intercultural en la práctica (profesionalizante). Máster Euro-Latinoamericano en Educación Intercultural (UNED)
  • 2020- Moliá, V. "Por un futuro democrático y tolerante: bajo los enfoques intercultural y Reggio Emilia en Educación Infantil"- Itinerario de Educación Intercultural en la práctica (profesionalizante). Máster Euro-Latinoamericano en Educación Intercultural (UNED)
  • 2020- León, G. "Menores Migrantes No Acompañados y el riesgo de exclusión social: Una historia de vida desde el enfoque intercultural"- Itinerario de Estudios Interculturales en Educación (Investigación). Máster Euro-Latinoamericano en Educación Intercultural (UNED)

Dirección Trabajos Fin de Grado

  • 2020- Alegre, I. "Detección de necesidades de los talleres del centro de día Abastos"- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- Arbelo, G. " Análisis de necesidades educativas de las familias usuarias del Servicio de Día San Antonio."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- Atienza, S. " Contextos y necesidades socioeducativas del Programa El Mussol."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- Durán, M.M. "Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- García, B. "Habilidades sociales en contextos desfavorecidos."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- Lazaro, L. "Análisis de necesidades de los usuarios del Programa de Atención Integral y Acompañamiento Domiciliario de ASCASAM."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- Nieto, A. "Habilidades en diversidad funcional."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- Torre, D. "Centro de Atención a la Infancia y Adolescencia: El camino hacia el éxito de nuestros menores."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)
  • 2020- Ugarteburu, O. "Análisis de la intervención socioeducativa con los menores extranjeros no acompañados en el Hogar de Acogimiento Residencial de Urretxu (Gipuzkoa) ."- Línea: 3 - Análisis, valoración y propuestas de mejora de la praxis en la Educación Social Sub- línea 1: - Contextos y necesidades socioeducativos. Grado en Educación Social (UNED)