
MARIA JOSEP CODERCH BARRIOS
SECR. MASTER LITERATURAS HISPANICAS
PROFESORA AYUDANTE DOCTORA
FILOLOGÍA CLÁSICA
FACULTAD DE FILOLOGÍA
(+34) 91398-6862
Academic Information
Marion Coderch has a degree in Romance Studies from Universitat de Barcelona (1995) and a PhD in Catalan Studies from Durham University (UK, 2008).
Research activity
.
Professional experience
.
Educational management experience
.
Teaching
Asignaturas de Grado:
- 64011076 - LENGUA MODERNA I. LENGUA COOFICIAL: CATALÁN
- 64012087 - LENGUA MODERNA II. LENGUA COOFICIAL: CATALÁN
Asignaturas de Master:
- 24490015 - LÍRICA MEDIEVAL. LITERATURAS HISPÁNICAS
- 24400095 - EL HUMANISMO CATALÁN

Research
RESEARCH GROUPS
- Institut Internacional Virtual de Traducció (IVITRA) (2009-2017) RUA: IVITRA - Institut Virtual Internacional de Traducció
- BITECA: Bibliografia de textos catalans antics (2009-2011) BITECA - Philobiblon - University of California, Berkeley
- BITECA: Del libro medieval a Internet en la Corona de Aragón (2011-2014) BITECA - Philobiblon - University of California, Berkeley
- Los trovadores y la canción de mujer: voces y figuras femeninas, representaciones mentales y cambio social (2023-...) Medieval Womens Song (ub.edu)
N.º of recognized sections of research activity
1Publications
- LIBRO Ausiàs March, les dones i l'amor. Valencia, Institució Alfons el Magnànim, 2009.
-
PUBLICATIONS IN MAGAZINES
"Low expectations in a hostile environment: the challenges of conducting scholarship in a research-focused university". The Language Scholar, 14, 2024, pp. 119-128. https://hdl.handle.net/20.500.14468/24525
(con Laura Lewis) "Towards sustainable assessment formats in language teaching: testing integrated skills with portfolio-based tasks". Enhancing Teaching and Learning in Higher Education, 1, 2024, pp. 87-96. https://doi.org/10.62512/etlhe.2
"Beyond the 'Research vs. Scholarship' Dichotomy: the Emergence of a New Category of Academic Staff". International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 17(2), 2023. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2023.17204
“An initial assessment of the academic and professional profile of modern foreign languages’ teachers in UK higher education”. Language Learning in Higher Education, 11(2), 2021, pp. 527-535. https://doi.org/10.1515/cercles-2021-2033
“Entre l’amor i el dret: l’ús del lèxic feudal a la lírica amorosa medieval catalana i valenciana”. Anuario de Estudios Medievales, 45(1), 2015, pp. 195-231. https://doi.org/10.3989/aem.2015.45.1.07
“Amor i senyoria: dinàmiques de poder a la poesia d’Ausiàs March”. eHumanista/IVITRA, 6, 2014, pp. 32-38. https://hdl.handle.net/20.500.14468/22346
“Poder i submissió a la lírica cortesa medieval provençal, catalana i valenciana”. Caplletra. Revista internacional de filologia, 54, 2013, pp. 9-32. https://raco.cat/index.php/Caplletra/article/view/267990
“Les Bienveillantes de Jonathan Littell i la tradició medieval”. Estudis Romànics, 35, 2013, pp. 435-442. https://hdl.handle.net/20.500.14468/23231
“Actitudes frente a los ideales éticos corteses en la lírica castellana y catalanovalenciana de los siglos XIV y XV”. Revista de Literatura Medieval, 23, 2011, pp. 87-103. https://Revista de Literatura Medieval, 23
“’Lo rossinhols s’esbaudeya’ (70, 29): Bernart de Ventadorn, Courtly Ethics and the Catalan Tradition”. Glossator: Practice and Theory of the Commentary, 4, 2011, pp. 101-114. https://hdl.handle.net/20.500.14468/11944
“La dama com a objecte de l’amor espiritual a la lírica d’Ausiàs March”. Butlletí de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, 51, 2007-2008, pp. 131-143. https://hdl.handle.net/20.500.14468/11942
-
PUBLICATIONS AT CONFERENCES
(con José Antonio Asensio y Daniel Prades) “Acciones de mejora de la calidad docente entre el profesorado novel: el desarrollo de la capacidad crítica”, en L. Cabello y M. P. Bermúdez (eds.), Evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior. Granada: Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC), 2011, pp. 250-255.
(con José Antonio Asensio, Josep Maria Campanera, Benet Castillejos, Laura de la Cueva, Pilar Delgado, Mariona Graell, Begoña Montmany, Alina Nettel, Alex Nobajas, Daniel Prades, Carolina Quirós, Anna Ramon, Pilar Silvestre y Maria del Mar Suárez) “INNOVELLS: acciones colaborativas de innovación en la docencia del profesorado novel”, en L. Cabello y M. P. Bermúdez (eds.), Evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior. Granada: Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC), 2011, pp. 530-535.
-
CAPÍTULOS DE LIBROS
"The future of assessment in language education: what have we learnt from the pandemic?", en W. Fiorucci (ed.), Language Education during the Pandemic: Rushing Online, Assessment and Community. Palgrave Macmillan, 2023, pp. 267-285. https://doi.org/10.1007/978-3-031-35855-5_9
“Gender-sensitive mentoring of foreign languages’ women teachers in UK higher education”, en M. Kitchener (ed.), Handbook for creating a gender-sensitive curriculum: teaching and learning strategies. Oxford Brookes University, 2022, pp. 74-76.
(con Gemma Avenoza Vera) “La reproduction du modèle dans des manuscrits hispaniques du XVe siècle”, en Heyder, J. C., y Seidel, C. (eds.), Re-Inventing traditions: on the transmission of artistic patterns in late medieval manuscript illumination. Peter Lang, 2015, pp. 89-104.
(con Isabel de Riquer) “La lírica catalana entre los trovadores y Ausiàs March”, en Ysern, J. A., y Butinyà, J. (eds.), Adentrándonos en la literatura catalana: Edad Media. UNED, 2013, pp. 127-160.
“Actituds davant les dones entre l’Edat Mitjana i el Renaixement”, en Dones i literatura. Entre l’Edat Mitjana i el Renaixement, 2 vols. Institució Alfons el Magnànim, 2012, pp. 527-553.
“’Escapando de la molicie mujeril’: virtudes femeninas y atributos de género en los tratados de defensa de las mujeres”, en La Querella de las Mujeres, III: la Querella de las Mujeres, antecedente de la polémica feminista. Asociación Cultural Al-Mudayna, 2011, pp. 75-90.
“’Lleixau a mi acomanat a amor’: l’amant, la dama i l’amor a la lírica d’Ausiàs March”, en La poesia d’Ausiàs March i el seu temps. Institució Alfons el Magnànim, 2010, pp. 263-283.
“’Ben aia·l cortes essiens’: articulació de la lloança i el blasme de la dama en una cançó de Raimon de Miraval (406, 14: 1)”, en Miscel·lània Gabriel Oliver Coll. Govern de les Illes Balears / Conselleria d'Educació i Cultura de la Generalitat de Catalunya, 2008, pp. 19-27.
-
VOLÚMENES EDITADOS
Innovació, tradició, reescriptura: estudis sobre lèxic i interpretació en textos literaris medievals i en les seves traduccions. Volumen monográfico de la revista Anuario de Estudios Medievales, 45(1), 2015, 622 páginas. https://doi.org/10.3989/aem.2015.v45.i1
(con Helena Rovira, Lourdes Soriano, Glòria Sabaté y Xavier Espluga) Humanitats a la xarxa: món medieval / Humanities on the Web: the Medieval World. Bruselas, Peter Lang, 2014, 436 páginas. https://doi.org/10.3726/978-3-0351-0637-4
-
TRADUCCIONES
March, Ausiàs. Dictats. Obra completa. Edición de Robert Archer; traducción de Marion Coderch y José María Micó. Madrid: Cátedra, 2017.
Archer, Robert. La cuestión odiosa: la mujer en la literatura hispánica tardomedieval. Traducción (inglés > español) de Marion Coderch. Valencia: Institució Alfons el Magnànim, 2011.

Other activities
Summer coursesSpecific information about summer courses
Permanent education- Aurora Leadership Programme, Advance HE, 2022-2023.
- The University of Manchester (2015-2019).
- University of Nottingham (2015-2019).
- University of Exeter (2021-2023).
- University of Cambridge (2021-2023).