

MIGUEL SANTAMARIA LANCHO
PROFESOR TITULAR UNIVERSIDAD
ECONOMÍA APLICADA E HISTORIA ECONÓMICA
FAC.CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES
(+34) 91398-7836
Academic Information
Phd in History, Expert in institutional management of ICT implementation.
Academic positions held
TenureTeacher at UNED (Spanish National Distance Education University),
Research activity
.
Professional experience
His experience covers the following areas:
APPLICATION OF TECHNOLOGY FOR DISTANCE LEARNING:
From 1997 until 2000 he was Coordinator of Telematic Services at UNED being responsible for the educationalvideoconferencing network. Director of Advanced Technologies in charge of the Unit for the production of Virtual Courses between 2003 and 2004.
TEACHERS’ TRAINING.
He was director of the FORMATIC Unit at IUED (Institute of Distance Education) from 2001 until 2002 and Deputy Director of Teachers’ Training at IUED from 2004 until 2005, positions where he developed training programs in the use of ICT for academic teams and tutors.
QUALITY ASSURANCE AND TEACHING INNOVATION:
From 2006 to 2013 as Vice-rector for Quality and Teaching Innovation at the UNED he has coordinated the methodological adaptation of the University to the European Higher Education Area by promoting educational innovation through the implementation of the Program “Research Networks on Educational Innovation".
In the field of QualityAssurance he has coordinated the implementation in the UNED of several quality programs promoted by the Spanish Agency for Assessment and Quality (ANECA). He also has promoted a UNED´s Institutional Program for the implementation of Management Quality Systems in all Regional Study Centers of UNED.
He has worked as eLearning consultant to many organizations and institutions such as OAS, IDB; several institutionson Cuba, Costa Rica, Brazil, Colombia and different Latin American Universities.
Teaching
Asignaturas de Grado:
- 65011049 - HISTORIA ECONÓMICA MUNDIAL
- 65021071 - HISTORIA ECONÓMICA
- 65014013 - TRABAJO FIN DE GRADO (ECONOMÍA)
- 65024017 - TRABAJO FIN DE GRADO (ADE)
Asignaturas de Master:

N.º of recognized sections of teacher evaluation
7Publications
- PUBLICATIONS IN MAGAZINES Bernardos Sanz, J.U; Hernández, M; Santamaría Lancho, M. (2014): Historia Económica, Madrid, UNED
-
PUBLICATIONS AT CONFERENCES
Contribuciones de interés: Innovación en educación a distancia de la UNED en el EEES
La UNED en el EEES: modelo metodológico, formación de tutores, materiales didácticos
Marco general y balance de acciones puestas en marcha
Miguel Santamaría Lancho (2014). El papel de las instituciones universitarias en la promoción de la innovación docente. Las Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED (2007-2013). En Libro de Actas. VI Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED (pp. 175-184) UNED.
Sánchez-Elvira Paniagua, A., Santamaría Lancho, M., Martín Cuadrado, A.M., Luzón Encabo, J.M. y Rodríguez de Miñón, P.(2014). La formación de docentes y tutores de la UNED: principales retos, dificultades y logros en los procesos de integración de las TIC y adaptación al EEES. En A.Sánchez-Elvira Paniagua y M.Santamaría Lancho (Eds). Libro de Actas VI Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED, pp. 185-195. Madrid ISBN 978-84-697-2134-6
Santamaría Lancho, M. y Sánchez-Evira Paniagua, A. (2009). Las claves metodológicas de la UNED en el EEES. En M.Santamaría Lancho y A.Sánchez-Elvira Paniagua (Eds.) La UNED ante el EEES Redes de investigación en innovación docente 2006/2007, (pp. 19-54). Madrid, España: UNED. ISBN 978-84-362-5867-7
Santamaría Lancho, M. y Sánchez-Elvira Paniagua A. (2009). La organización de la docencia en la UNED mediante la colaboración entre equipos docentes y tutores con el apoyo de las tecnologías, en respuesta a las demandas metodológicas del EEES.Seminario de reflexión RED-U-USC: La coordinación mediante equipos docentes en ES: fortalezas, recursos y necesidades. Santiago de Compostela, 4-5 de febrero de 2009
Santamaría Lancho, M., Sánchez-Elvira Paniagua, A., Jordano Peña, M. y Martín Cuadrado, A. (2009, julio). Balance de tres años de experiencias de innovación docente en la UNED. Comunicación presentada en el XIII Encuentro Iberoamericano de Educación Superior a Distancia, Lisboa, 16-18 de septiembre
Formación docente
Santamaría Lancho, M., Luzón Encabo, J.M. y Sánchez-Elvira Paniagua, A. (2009, julio). El curso de formación de tutores para su incorporación a los títulos de Grado de la UNED: una aplicación práctica de las metodologías y herramientas del Espacio Europeo. Comunicación presentada en el XIII Encuentro Iberoamericano de Educación Superior a Distancia, Lisboa, 16-18 de septiembre
Valoraciones del proceso de adaptación al EEES
García Cedeño, F., Sánchez-Elvira Paniagua, A., De Santiago Alba, C, Luque Pulgar, E. y Santamaría Lancho, M. (2011). Agentes, procesos y entornos en la adaptación al EEES en una universidad blended-learning: el caso de la UNED. Revista de Docencia Universitaria, v.9, 175 ISSN 1887-4592
MOOCs y recursos educativos abiertos
Rodrigo San Juan, C., Read, T., Santamaría Lancho, M. y Sánchez-Elvira Paniagua, A. (2014). OpenupEd Label for MOOCs Quality Assurance: UNED COMA Initial Self-Evaluation.Actas del V Congreso Internacional sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Virtual (CAFVIR 2014). Antigua Guatemala: 15-16 May, 2014, pp-551-555. ISBN: 978-9929-40-497-7Sánchez-Elvira Paniagua, A. y Santamaría Lancho, M.(2013). Developing teachers and students’ Digital Competences by MOOCs: The UNED proposal. EADTU, The Open and Flexible Higher Education Conference 2013: Transition to open and on-line education in European universities. Proceedings (pp. 361-376)
Redes de Investigación en Innovación Docente de la UNED