Universidad Nacional de Educación a Distancia

Logotipo UNED 50 aniversario

Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED

fondo titulo

ARIANE VARELLA BRAGA

PERSONAL DOCENTE, INVESTIGADOR O TCO.

HISTORIA DEL ARTE

FACULTAD DE GEOGRAFÍA E HISTORIA

avarela@geo.uned.es

(+34) 91398-

Short Bio

Ariane Varela Braga has joined the UNED in 2024 as a Ramon y Cajal researcher. She holds a doctorate in art history from the University of Neuchâtel (2003), as well as an Italian habilitation (Abilitazione scientifica nazionale) as associate professor in architectural history (2020). She has taught at the universities of Zurich (2014-2019) and Geneva (2019-2020). She has been a visiting professor at the University of Milan (2022), a scientific member of the Swiss Institute in Rome (2008-2011), a postdoctoral fellow at the Bibliotheca Hertziana, Max Planck Institute for the History of Art in Rome (2020-2021) and a fellow at the Académie de France in Rome - Villa Médicis (2022-2023).

Her research lies at the crossroads between art history, architecture and material culture. She has worked on the relationship between art and industry in the nineteenth century, the question of ornament, orientalism in architecture and the decorative arts, and international exhibitions, subjects on which she has published numerous articles in international journals and exhibition catalogues. Her current research focuses on the relationship between materiality and the construction of identity, from a transnational perspective, with a special focus on marble and its uses in the architecture of the 19th-20th centuries, between Italy and Spain.

She has also worked on various exhibitions, notably at the TU in Berlin, the Vitromusée Romont (Switzerland), the Académie de France in Rome or the Museum of Contemporary Art in São Paulo (MAC-USP), Brazil.

 

Formación Académica

Licence ès Lettres en Historia del Arte, Literatura inglesa y sociología por la Université de Genève (2002). PhD en Historia del Arte y Museologia por la Université de Neuchâtel (2013) con mención suma cum laude. Abilitazione scientifica nazionale di seconda fascia (acreditación italiana a profesor titular) en historia de la arquitectura por el MIUR (2022) y acreditación a maître de conférences (professor titular) en historia de arte por el Ministère de l'Education Nationale (2023). Es investigadora associada a HISTARA/EPHE, Paris y al Latin American Center in Zurich, Suiza.

Numerosas estancias y becas en centros de pesquisas de reconocido prestigio como la Bibliotheca Hertziana–Max Planck Institute of Art History, el Institut National d’histoire de l’art, Paris, Fondation Gandur pour l’Art, Swiss National Science Foundation, entre otros. En 2008-2011 fue membro científico del Istituto Svizzero di Roma y en 2022-2023 pensionnaire dell’Académie de France à Rome- Villa Médicis.

 

Puestos académicos desempeñados

Ha importado docencia en varias asignaturas dependientes del Departamento de Historia del Arte en la Universität Zürich (2014-2019). Fue Lecturer a la John Cabot University en Roma (2014), Senior lecturer en la Université de Genève (2019-2020) y en 2022 fue Visiting professor en la Università degli Studi di Milano para el curso de postgrado de la Scuola di Specializzazione in Beni Storico Artistici. En febrero 2024, se ha incorporado como investigadora Ramón y Cajal al Departamento de Historia del Arte de la UNED.

Actividad Investigadora

Lineas de Investigacion
- Historia y teoría del arte y arquitectura (siglos XIX-XX)
-historia de las artes decorativas y del diseño (siglos XIX-XX)
-Transferencias culturales y artísticas
-Materialidad y construcciones identitarias
-Orientalismo en la arquitectura y las artes decorativas

Experiencia profesional

Destacas su experiencia como gestora y programadora cultural para exposiciones de arte en Brasil, Italia y Suiza, su periodo como Guest curator al Stiftung Brasiliea a Basilea, Suiza (2017-2018), y sus actividades como comisaria de exposiciones .

Investigación

GRUPOS DE INVESTIGACIÓN

  • Arpacec Arte y Patrimonio Cultural en la Edad Contemporánea (UNED, GI101). + info
  • Arte y Pensamiento Arte y Pensamiento en la Edad Moderna y Contemporánea (G114 H32). +info
  • NeReMa NeReMa-International Networknfor Research on Marble and Decorative Stones +info
  • Historismus Réseau suisse pour l’historicisme +info
  • HISTARA Histoire de l'art, des représentations et de l'administration en Europe +info
  • Latin American Center Latin American Center +info

PROYECTOS DE INVESTIGACIÓN

  • Miembro del grupo de investigación ‘Maquettes d’architecture’ IP Sabine Frommel, HISTARA, Histoire de l’art, des représentations et de l’administration en Europe (EA 7347), Ecole Pratiques des Hautes Etudes, Paris. +info
  • Partecipacion come consulente científico en el proyecto METAMIC METAMIC: Digital Cultural Heritage: a Partecipatory Metaverse of the Unbuilt Architecture of Michelangelo Buonaroti, Università di Camerino, IP Federico Bellini, financiado por el PRIN 2022 PNRR, 11/2023-11/2025
  • MARBRE. Identité, mémoire et matérialité IP en el proyecto MARBRE. Identité, mémoire et matérialité, de l’unification italienne au fascisme, financiado por Académie de France à Rome-Villa Médicis, 09/2022-08/2023. +info

Publicaciones

  • PUBLICACIONES EN ARTÍCULOS Y CAPÍTULOS DE LIBROS RECIENTES (últimos cinco años)

    2024 – “Éclats polychromes. L’opus sectile de la Villa Médicis”. En Francesca Alberti, Ariane Varela Braga, eds., Pierres, Matières, Surfaces à la Villa Médicis, Roma/Cinisello Balsamo: Villa Médicis/Silvana Editoriale, pp. 110-123.

    2022a – “Du marbre en terre helvète. Matérialité et symbolique du marbre en architecture à l’âge des États-nations”. En Sabine Frommel, Raphaël Tassin, eds., Arts et pouvoirs. Un dialogue entre continuité, ruptures et réinvention, Paris/Roma, Hermann/Campisano, pp. 53-62.

    2022b – “Villa Monticello”. En Marcelo Fagiolo, Alessando Massa, eds., I Monti Parioli e il ‘Nuovo Campo Marzio’ della ricreazione e della cultura, Roma, Artemide, pp. 140-149. 

    2021a – “Microorganisms, Microscopes, and Victorian Design Theories”, British Art Studies, 21.

    2021b – “Through the Looking Glass of the Orient: Colour, Geometry, and the Kaleidoscope”, Manazir Journal, 3, pp. 78-92.

    2021c – “Revisiting the Alhambra. Transmediality and Transmateriality in 19th-Century Italy”. En Francine Giese, ed., Mudejarismo and Moorish Revival in Europe. Cultural Negotiations and Artistic Translations in the Middle Ages and 19th-century Historicism, Boston/Leiden, Brill, pp. 463-489.

    2021d – “Il Gusto Moresco. Amateurs and Artists in Florence and Rome during the Second Half of the 19th Century”. En Francine Giese, ed., Mudejarismo and Moorish Revival in Europe. Cultural Negotiations and Artistic Translations in the Middle Ages and 19th-century Historicism, Boston/Leiden, Brill, pp. 173-191.

    2021e – “The Hybridization of Sebka Ornament”. En Francine Giese, ed., Mudejarismo and Moorish Revival in Europe. Cultural Negotiations and Artistic Translations in the Middle Ages and 19th-century Historicism, Boston/Leiden, Brill, pp. 431-459.

    2021f – [junto a Francine Giese] “The Fortune of the Court of the Lions and the Court of the Dolls. Artistic Translations and Processes of Decontextualization”. En Francine Giese, ed., Mudejarismo and Moorish Revival in Europe. Cultural Negotiations and Artistic Translations in the Middle Ages and 19th-century Historicism, Boston/Leiden, Brill, pp. 379-409.

    2021g – [junto a Francine Giese], “The Alhambra as a Historicist Matrix for Museum Display”. En Francine Giese, ed., Mudejarismo and Moorish Revival in Europe. Cultural Negotiations and Artistic Translations in the Middle Ages and 19th-century Historicism, Boston/Leiden, Brill, pp. 327-347.

    2021h – [junto a Katrin Kaufmann, Ekatarina Savinova], “Learning from Casts and Models. Schools and Academies in 19th-Century Europe and the Specific Case of the Alhambra Collection in St. Petersburg”. En Francine Giese, ed., Mudejarismo and Moorish Revival in Europe. Cultural Negotiations and Artistic Translations in the Middle Ages and 19th-century Historicism, Boston/Leiden, Brill, pp. 235-265.

    2020a – “Moorish Architectural Models in the Musée d’Art et d’Histoire in Geneva”, historismus.ch, revue suisse de l’historicisme, 1, 2020, pp. 66-72.

    2020b – “Le Museo artistico industriale de Rome: un South Kensington italien?”. En Pamela Guerdat, et al., eds., Pèlerin sans frontières: mélanges, Genève, Droz, pp. 359-364.

    2020c – “Owen Jones, Gottfried Semper et les origines anthropologiques de l'art ornemental”, Palindromo, 12/27, pp. 35-55.

    2019a – “Between Crisis and Renewal. Exoticism and the Decorative Arts at the International Exhibitions in the 19th and early 20th centuries”. En Carmen Sanz Diaz, ed., Actas del III Encuentro del Museo Cerralbo, Madrid, Museo Cerralbo, pp. 77-99.

    2019b – “Visualising a Universal Theory of Ornament. Owen Jones’ “Grammar of Ornament” (1856)”. En Anne Kockelkorn, Nina Zschocke, eds., Productive Universals - Specific Situations. Analysis and Intervention in Art, Architecture and Urbanism, Berlin, Sternberg Press, pp. 70-91.

    2019c – “Hermann Hammann: un historien des arts décoratifs à Genève”. En Frédéric Hueber, Sylvain Wenger, eds., Regards croisés sur les arts à Genève (1846-1896), Genève, Georg, pp. 201-218.

    2019d – “‘Troppo amanti degli oggetti orientali’? Ferdinando Panciatichi Ximenes d’Aragona, a Collector of Islamic Art in Nineteenth-Century Florence”. En Francine Giese, Mercedes Volait, Ariane Varela Braga, eds., A l’Orientale ̶ Collecting, Displaying and Appropriating Islamic Art and Architecture in the 19th and early 20th centuries, Leiden/Boston, Brill, pp. 165-176.

    2019e –“Détours orientaux sur les rives du Léman. Les modèles islamiques à l’École des Arts Industriels de Genève”.En Francine Geise, Leïla el-Wakil, Ariane Varela Braga, eds., L’Orient en Suisse. Architecture et intérieurs néo-islamiques au 19e et 20e siècles, Berlin, De Gruyter, pp. 165-183.

    2019f – “Do exotismo à perspectiva global. Owen Jones e a gramática do ornamento em série”, Revista de História da Arte – Serie W: The Art of Ornament. Senses, archetypes, shapes and functions, 8, pp. 5-14.

    2019g – [junto a Francine Giese], “Translocation Metropolitan Display Strategies in 19th-century Europe. Frederick Stibbert, Henri Moser and their Orientalist Style Rooms”, International Journal of Islamic Architecture, 8/1, pp. 115-140.

  • PUBLICACIONES EN ACCESO ONLINE EN ABIERTO https://uned.academia.edu/ArianeVarelaBraga

     

     

     

Otros

Otras Actividades

Cursos de verano

2022 “Stones of Palermo. Marble cultures at the Mediterranean cross-roads”.
Summer school organizado junto con Joris van Gastel (UZH), en collaboraccion con Istituto svizzero di Roma y Palazzo Butera, Palermo, 10-16 julio 2022.

Exposiciones

2023 Comisaria de la exposicion [junto con Ana Magalhães] Cybèle Varela. Imaginarios Pop, Museu de arte contemporanea de São Paulo, Brasil.

2023 Comisaria de la exposicion [junto con Francine Giese y Sarah Tabbal] Iconic Pieces. Verres emblématiques de Venise, Vitromusée Romont, Suiza

2022  Comisaria de la exposicion [junto con Francine Giese y Sibylle Walther] Seguso Vetri d’Arte : répertoire artistique, Vitromusée Romont, Suiza

2021 Comisaria de la exposicion [junto con Francine Giese y Sibylle Walther] Interconnected – Venise et Romont en dialogue, Vitromusée Romont, Suiza

2018 Comisaria de la exposicion [junto con Valentina Locatelli] Cybèle Varela. Tropicalismo Remixed, Brasilea Stiftung, Basilea, Suiza.

2017   Comisaria de la exposicion [junto con Francine Giese y Sarah Keller], A Fashionable Style. Carl von Diebitsch und das maurische Revival, Architekturmuseum der Technischen Universität Berlin. En el contexto del proyecto SNSF Mudejarismo and Moorish Revival.

2016  Comisaria de la exposicion digital [junto con Francine Giese] Wilhelm Meyer and the Dream of al-Andalus. En el contexto del proyecto SNSF Mudejarismo and Moorish Revival.

2015 Comisaria de la exposicion digital [junto con Francine Giese] Mythos Orient. Ein Berner Architectkt in Kairo. En el contexto del Proyecto SNSF Mudejarismo and Moorish Revival.